Kako kandidati za gradonačelnika Splita i župana SDŽ u kampanji 2013. koriste društvene mreže
Kako političari komuniciraju
s mladima u kampanji za lokalne izbore 2013. godine?
Napravili smo malu analizu u gradu Splitu i među kandidatima za župane
Splitsko-dalmatinske županije, kako koji kandidat i koliko (ne)uspješno koristi
komunikacijske kanale novih medija.
Poznato je da su neki od kandidata još od prošlih parlamentarnih izbora ili
od ranije aktivni na društvenim mrežama (Hrvoje Tomasović, Tomislav Zaninović, Sanja
Bilač, Ivan Grubišić) pa se njihovi rezultati moraju promatrati i u tom
kontekstu. Nemoguće je uspoređivati recimo Tomasovića koji odavno već ima
izrađen profil i stranicu na Face booku s Milanom Štrljićom ili Ivom Baldasarom
koji su se očito tek angažirali na tom polju. Bitna razlika je i to što mnogi
kandidati osobno uređuju i ažuriraju
podatke na svojim stranicama (Ževrnja, Ivanišević, Tomasović, Zaninović, Bilač...),
dok za druge to očito rade profesionalci, odnosno PR agencije (Baldasar, Visković, Grubišić).
Interesantno je da ni jedan kandidat za gradonačelnika Splita ili župana SDŽ
još nema zaokružen, integriran sustav
komunikacijskih kanala, od vlastite internet stranice ili bloga, preko Face
booka, tweeter-a, linkedin-a, You tube kanala, da ne spominjem korištenje
instagrama, 'cloud'-a itd. A većina koristi I-phone ili druge android mobitele
tako da bi tehnički lako mogli s bilo kojeg događaja u realnom vremenu
izvijestiti svoje simpatizere i novinare o svakom svom koraku, susretu, akciji
ili javnom nastupu.
Na najpoznatijoj google tražilici,
naši kandidati ovako stoje: Ivan Grubišić
ima više od 300.000 rezultata pretrage za manje od minutu pretraživanja. Nešto
manje od 60.000 spominjanja imaju H. Tomasović, T. Zaninović i V. Ivanišević a
poznati glumac M.Štrljić ima manje od 50.000. Rezultati pretrage za L.
Roguljića, S. Bilač i A. Visković, Z. Ževrnju i I. Baldasara daju manje od
30.000 rezultata. To samo govori o nevjerojatnom dugogodišnjem forsiranju Ivana
Grubišića u online medijima u Hrvatskoj. Njegovo ime i lik doslovce iskaču,
kako bi rekao njegov drug Mesić, i kad paštetu otvorite. Njemu su otvorene
stranice Slobodne, Jutarnjeg, Globusa, Novog lista, sve lokalne TV postaje,
ekskluzivne emisije na HTV-u, RTL-u i TV Novoj. Tako smo zabilježili prosvjed
kandidata za župana Z. Ževrnje, otvoreno pismo ravnatelju HTV-a Radmanu, jer je
Grubišićeva kandidata, uz njegovu i izjave nekih oporbenih političara
objavljena u sva tri dnevnika HTV 1, a kandidatura Z. Ževrnje samo na HTV 4,
prenešena kao agencijska vijest, iako su novinari i snimatelji HTV-a nazočili
PRESS konferenciji ŽO HDZ-a, A. Sanadera i Z. Ževrnje.
Za ove izbore su se za ovakav vid komunikacije, koji ne ovisi o volji
partijskih urednika, ozbiljnije pripremili kandidati za župana Z. Ževrnja i I.
Grubišić, te kandidati za gradonačelnika I. Baldasar, V. Ivanišević te donekle
Zaninović, Tomasović i S. Bilać. U zadnje vrijeme se trudi i A. Visković,
odnosno onaj tko joj pomaže jer je očito da sama ne vodi svoju stranicu na FB,
što je jedini alat kojim se koristi. Bladasar, Ivanišević, Ževrnja i Grubišić
imaju svoje internet stranice koje su više ili manje povezane s društvenim
mrežama. Za Ževrnju je napravljen i blog potpore (http://hr-hb.blogspot.com), na kojemu su
također poveznice na sve njegove ostale komunikacijske kanale, te poveznice na
stranke i udruge koje će ga podržati kao kandidata.Jedina dva kandidata za
gradonačelnike koji su dosad otvorili i svoje osobne stranice su Vjekoslav
Ivanišević (HDZ) (http://www.vjekoslavivanisevic.com)
i Ivo Baldasar (SDP) (http://www.baldasarzasplit.com).
Njih dvojica i Tomislav Zaninović imaju i svoje You tube kanale i tweeter
račune.
Kako kandiati za
gradonačelnika Splita i župana SDŽ stoje s fanovima na Face booku?
Ivan Grubišić je otvorio 'B'
profil na kojemu ima oko 550 fanova,
a njego stari profil s više od 9.000 tzv. sljedbenika (followers) nije realna
slika njegove 'omiljenosti' među mladima jer je godinama dorađivan, nevezano za
sadašnju kandidaturu za župana o kojoj se nisu pozirivno izjasnili ni oni koji
su ga strastveno angažirano podupirali u virtualnoj i realnoj kampanji za
ulazak u Hrvatski sabor (D. Pilsel, i slični). Interesantno je da Grubišić nema
fan-page nego profilnu stranicu na kojoj može imati maksimalno 5.000
prijatelja. Zlatko Ževrnja je tek
prije tjedan dana otvorio svoj profil na kojemu već ima 1.500 prijatelja i očito je da će to uskoro postati fan-page
stranica zasad najpopularnijeg kandidata za župana SDŽ. Interesantna je podatak
da su u njegovoj i Ivaniševićevoj „trećoj smjeni“ (čuvara noći, kako ih je
svojedobno nazvao dr. S. Letica) svi ključni ljudi iz predsjedničke kampanje Vesne Škare Ožbolt, Josipa Jurčevića, Mire
Tuđmana, Nadana Vidoševića i Jadranke Kosor. Luka Roguljić (HDSSB), za
razliku od stranačkog kolege H. Tomasovića, ima skromnih 180 prijatelja na FB
profilu, zapravo uopće ne koristi društvene mreže u svojoj kampanji koju još
očito nije ni započeo. I ne zna se kada će. Možda 20. svibnja?
Hrvoje Tomasović i Sanja Bilač su svoje osobne profile davno
napunili s po 5.000 sljedbenika, ali
je Tomasović profilnu stranicu pretvorio u fan-page i otvorio novi profil sa
solidnim brojem prijatelja, a Sanja još zapravo nije ni obznanila svoju
kandidaturu javno, pa će se možda ozbiljnije aktivirati tek kada dobije
Grubišićevu potporu i kakva-takva sredstva za kampanju. Ivo Bladasar ima plaćene oglase za svoju profilnu FB stranicu već
nekoliko tjedan i ne uspijeva nikako doći do 1.000 prijatelja (sada je
otprilike na 650) o čemu su neki
portali već pisali kao o fenomenu.
S druge strane Ivaniševićev tim, bolje reći Mladež HDZ-a je za kratko vrijeme
svojemu kandidatu prikupila skoro 2.900
prijatelja na FB profilu i skoro 2.000
na FB stranici. Dalo bi se zaključiti da SDP u Splitu i nema Omladinu ili
Mladež ili su oni pod kontrolom V. Bajrovića
i splitskih SDP-ovaca koji su se otvoreno protivili Baldasaru kao
SDP-ovu kandidatu za gradonačelnika. Anđelka
Visković, za koju ovaj dio posla obavlja, kako smo čuli, jedan profesor s
FPZ u Zagrebu, ima samo FB page, ali ne i profil, i skupila je skromnih 1.700 prijatelja, uobzirujući činjenicu
da je donedavno bila 'lice s naslovnice' kao Kerumova zamjenica. Tomislav Zaninović je već duže vrijeme vrlo
aktivan na Face booku pa je na profilu skupio 1.880 prijatelja a na fan-page nešto više od 2.000. Primjetno je da se s tom stranicom pokušava natjecati s
Mladeži HDZ-a, kojoj je nekada i sam bio tajnikom u Splitu.
Zaključak je da su kampanji u virtualnom svijetu ozbiljno pristupili HDZ-ovci Ivanišević i Ževrnja, te
neovisni Tomasović, Bilač i Zaninović,
kao i ekipa koja podupire Ivana Grubišića. Ostali ili ne znaju koristiti
moderne komunikacijske alate ili ih potcjenjuju. A neki se, kao Baldasar i
Visković, možda i poprave do kraja kampanje.
(analitički tim)
Primjedbe