Damir Kalaftić o tunelu "sv. Ilija"



Hoćemo li i 'sv. Iliju' monetizirati?

Bez ikakve pompe, bez govorancija i šampanjca, bez resornog ministra infrastrukture Hajdaš-Dončića ili premijera, bez visokih dužnosnika i presijecanja trobojne vrpce pušten je promet tunelom 'Sv. Ilija' kroz Biokovo.
A tunel je uistinu veleban, impozantne dužine od 4,27 km., započeo se graditi zahvaljujući u prvom redu upornom nastojanju mještana s onu stranu Biokova.
Probijanje tunela kroz Biokovo između Basta na južnoj strani i Rastovca na sjevernoj, započelo je u ožujku 2008.g., a tunel je probijen u svega dvije godine, već u siječnju 2010.g. Ustvari taj se, po svjetskim standardima savršeno izveden objekt, može smatrati sastavnim dijelom 'Dalmatine' koja uskoro, po Liniću, ionako ide u 'monetarnu koncesiju' na 50 godina pa je možda zbog toga, u znak tuge i žalosti, izostao i svečani čin otvaranja!?
Ipak, ostaje gorak okus u ustima zbog ovog ničim opravdanog vladinog čina omalovažavanja; ako ništa drugo pljuska je to u lice vrijednim graditeljima tunela. Predsjednik uprave HAC-a Davor Mihovilović, direktor građenja Josip Draženović, glavni inženjer Anto Filipović, direktor naplate cestarine Ivan Jagatić, i ostali im kolege bili su tek pasivni, reklo bi se zbunjeni i apatični promatrači prve kolone vozila kroz tunel sa zabiokovske strane.
Vjerojatno su se osjećali kao pokisle kokoši!
Po dužini to je četvrti tunel u Hrvatskoj, poslije svetog Roka, Male Kapele i tunela Učka a svakako veliki podvig hrvatskih građevinara, gospodarstveno značajan objekt kako za hrvatski turizam općenito tako i za cjelokupni živalj Zabiokovlja!
E, u tom grmu leži zec!
Predsjedništvo desno orijentirane Splitsko-dalmatinske županije oštro je osudilo odluku Vlade i resornog Kukuriku-ministra Siniše Hajdaš (udatog?) Dončića što na puštanje u promet tunela Sv. Ilije nisu pozvali predstavnike lokalne vlasti, županije i gradova, koji su i pokretači ovog za cijelu zemlju značajnog projekta.
„Zašto se boje svog naroda i zašto jedan takav važan projekt za našu županiju otvaraju potajice i kriomice? Puštanjem u promet tunela bez znanja župana Zlatka Ževrnje pokazali su neuljuđenost, neciviliziranost i strah od naroda“, stoji u Županijskom priopćenju.
S punim pravom i sam Ževrnja kaže:
„Silno sam razočaran samim činom otvaranja tunela, bez prethodne objave ljudima lokalne i regionalne samouprave. Bio je red, pristojnost da se obavijesti župan, gradonačelnik Imotskog, načelnici općina iz Imotske krajine i Makarskog primorja, građani jer tunel sveti Ilija nije politika, on je otvor u bolje sutra naroda s obje strane Biokova.“
Obično su mostovi i tuneli objekti koji (ljude i dobra) spajaju a ne razdvajaju, kao mostovi spajaju rijekom(ili morskim tjesnacem) razdvojene riječne(ili morske) obale ili kao tuneli u ovom slučaju pitoresknu, ruralnu Dalmatinsku Zagoru s atraktivnim turističkim Priobaljem.
U ovom našem 'do daske' suprotstavljenom društvu Kukuriku-vlada i uz 'pomoć' tunela produbljuje ionako duboki jaz u svom narodu a bojkotirajući njegovo otvaranje, ovaj 500 milijuna kuna vrijedan objekt vjerojatno drži 'politički nepodobnim'!?
Sjetimo se samo tunela 'sveti Rok' izgrađenog 1999.g. kojeg su Račanovi SD-komunisti uz asistenciju bahatog Ratka Čačića, dolaskom na vlast 2000.-te, jednako tako omalovažavali i izrugivali se držeći ga zgodnim zimovalištem za ličke medvjede ili, zbog vlage, pogodnim mjestom za uzgajanje gljiva!
Prvi hrvatski predsjednik, Franjo Tuđman, prvi se provezao tunelom 'sveti Rok', 16.listopada 1999.g. i tom prigodom, slično danas Ževrnji, kazao slijedeće:
Početak radova bio je jedini put da hrvatskom čovjeku otvorimo perspektivu i osiguramo razvoj, koji tu perspektivu neće dovesti u pitanje. Malo je bilo onih koji su bili uvjereni da ćemo u tome uspjeti.
Ali, ja sam vjerovao u običnog hrvatskog čovjeka koji je imao svijest i snagu ostvariti ono što nismo stoljećima mogli. Austro-Ugarskoj nije bilo u interesu povezivanje hrvatskih krajeva, a u bivšoj Jugoslaviji sve su činili da spriječe povezivanje. Danas smo uzeli sudbinu u svoje ruke i znamo da možemo ostvariti teritorijalno jedinstvo Hrvatske.
Kako protumačiti ovakvo ponašanje vlade, koja inače vapi za rentabilnim investicijama?
Pa nije valjda Kukuriku-bojkot otvaranja uslijedio zato što će ognjištarima Zabiokovlja tunel 'sveti Ilija' omogućiti naviranje prema moru, od Imotskog i Zagvozda preko desničarskih Brela i Baške Vode……pa će onda politički nepodobni vlaji svojim opancima zagaditi čistoću-odnedavno nakon regionalnih izbora-pocrvenjele SDP-ovske Makarske!
A možda agnosticima i ateistima smeta i naziv tunela, 'sveti Ilija'!?
U svakom slučaju ovim činom infantilne opstrukcije vlada je, makar to bilo tek simbolički, pokazala koliko je politički zrela i koliko joj je gospodarstveno gledajući bitna perspektiva i razvoj 'hrvatskog čovjeka' i društva u cjelini ….sram vas bilo!



damir kalafatić

Primjedbe

Popularni postovi