Razgovor sa stručnjakom za komunikaciju Mihovilom Bogoslavom Matkovićem
Sa stručnjakom za komunikaciju Mihovilom Bogoslavom Matkovićem razgovarali
smo i o drugim, često spornim, momentima u raspravi o 4. modulu zdravstvenog
odgoja.
MolimVaš osvrt na posjet Judith
Reisman, reakcije dijela javnosti na nju, činjenicu da si većina medija uzima
za pravo nazivati ju ''kontroverznom'' i ''skandaloznom''…?
Da,
nepojmljiv je taj stereotip, mentalni prije svega, a onda i profesionalni
novinarski, lijepiti atribut kontroverzije samo zato što netko ima drugačije mišljenje u odnosu na ono unisono
kojeg stvara ideologizirana medijska
matica. Ali, naši mediji tako rade, jer su najvećim dijelom generirani u istom jednoumnom laboratoriju u
kojem je najvažnije svladati kolegij banalizacije vrijednosti i hipertrofije
skandaloznosti i senzacionalizma. Vjerujte, nije to sitni hendikep društva:
riječ je o teškoj deformiranosti koja ima svoj naglašen progresijski trend. Stoga
je dobro za hrvatsko društvo što je
došla jedna takva osoba kao što je Judith Reisman. Osoba s toliko neposrednog
dragocjenog iskustva s temom seksualnosti i
njezine zloporabe od ljudi koji se kreću rubom pozitivistički dvojbenog,
pa i patološkog, ako ni zbog čega, onda
svakako moralno. Sve ovo zapravo govori koliko je realno moćna struktura
manipulacije kad se nameće nešto što nema organske ni opravdane veze s
hrvatskim društvom, s njegovim mentalnim stanjem i potrebama. Zapravo, dugo nije bilo prisutnije ovakvo agresivno i
obranaško jednoumlje i pristranost u izvještavanju medija i suočavanja
hrvatskog društva s postupkom svršena čina. Mi možemo razumjeti njegovo
porijeklo, ili bolje kliničkim jezikom
njegovu etiologiju, ali što je previše, previše je. Naravno, ovi događaji mogu
imati više izvorišnih razloga: nepoznavanja čitava konteksta, ovisnosti o
potrebi razaranja moralnih konstanti i
moralne imunosti društva, manipuliranosti nevidljivim, nepoznatim autoritetima,
razvijanja osjećaja društvene relevantnosti nositelja projekta, i dr. Bez
obzira koji je od ovih, ili drugih,
razloga, ovdje se može govoriti o društvenoj iščašenosti pojedinaca i
grupacija. Oni doista ne osjećaju Hrvatsku, ne poznaju njezinu narav, pa onda i
nije čudo što je ne mogu ni interpretirati, ni podržavati. Vidim to kao golemi
teret Hrvatskoj na njezinu putu istinske demokratizacije njezine društvenosti.
Osvrnite se izravnije na sami
boravak u Zagrebu i nastup gospođe Reisman!
Evo recimo,
nepojmljiva mi je čak inteligencija, da
ne zahtijevam nešto više, bolje reći
neinteligencija pojedinaca koji su stvarali tehničke uvjete da se planirani
istupi i tribine dr. Reisman (ne)održe:
pa jedanput je prevelik broj posjetitelja, pa drugi put je neispravan razglas, (u jednom futuristički
opremljenom multimedijskom centru), i dr. Treći je put neprimjeren i
neinteligentan – eufemistički zaista rečeno – istup jednog profesora i k tome
dekana ustanove koja odgaja nositelje
demokratizacije i komunikacije, političkog i društvenog pluralizma. U svemu je tome lijepo i pametno,
da smo uz ovakvu dozu nedoraslosti, pokazali da imamo ljude koji znaju
postupati, koji su orijentirani, i mogu fenomen prepoznati i sačuvati modus
njegove afirmacije. Stoga je lijepo ispričati se, ali osobi kakva je dr.
Reisman očito to nije bilo potrebno. Ona je sve vidjela, ona nije početnica,
govoreći čak i u globalnom kontekstu, da ne bi razumjela hrvatsku komunističku
rudimentarnost. Vidjeli ste i sami, ona se nije niti najmanje zbunila, niti
uznemirila, pa čak niti zamjerila jednom dekanu koji se, ponio kao doslovni gazda. A kakvu je sliku, kakvu poruku
mogao poslati da se malo nasmiješio na istup svoje studentice … Tada bi pokazao
da je „gazda situacije“ koji osjeća odgovornost za budućnost svoje studentice,
u konačnici i Hrvatske. U protivnom, pokazao je da je na razini svoje
studentice. Pokazao je, dobrim dijelom tko je indoktrinirao istu studenticu. I
konačno, pokazao, nama samima, i podsjetio nas tko smo, gdje smo, koji je naš
domet. Malo sam se doista ražalostio nad
ovim detaljem, ali, što je tu je.
Kakva je to zapravo komunikacija na
djelu koju smo vidjeli u zadnje vrijeme, možete li reći?
Da, može se reći da je i ovdje riječ o komunikaciji, ali kakvoj? Prije svega
jednosmjernoj. A znamo, kada je bila prakticirana jednosmjerna komunikacija: u
doba političkog i društvenog jednoumlja. Komunikacija ne može biti „u
vlasništvu“ grupe, medijskih
meganakladnika ni monopola. Ona mora biti interaktivna i dinamična, lagana,
otvorena, receptivna i transferna. Mora
razvijati sigurnost svih sudionika društvenog konteksta. Mene kao čovjeka iz
komunikacije najviše pogađa to što su mnogi ozbiljni ljudi i intelektualci
pristali na ovu razinu manipulacije s
javnošću, a posebno na izvrtanje činjenica i na otvoreno podvaljivanje. Na
primjer, ne mogu zamisliti da se reakcija Crkve, koja nije primarno istupila
kao institucija, koja nije stranka, nije
nevladina udruga, (NGO), ne sudjeluje na
izborima, mogla toliko difamirati preko javnih medija. Odnosno, da su
predstavnici Crkve bili toliko izloženi ruganju i jednoj jeftinoj
simplifikaciji. I da su, poneki intelektualci pristali na takvu jednu takvu ulogu.
Za mene neshvatljivo i nedopustivo. Jer Crkva nije tako površna, kako često upravo nedopustivo površno sugeriraju i podvaljuju pojedinci, ali i mediji svojim korisnicima i ukupnoj javnosti.
Možete li konkretnije imenovati aktere situacije o
kojoj govorite?I zašto je Crkva reagirala tako otvoreno i snažno?
Dobro ste rekli, Crkva je
reagirala otvoreno, snažno, eksplicitno. Jednostavno, potrebno
je razumjeti da Crkva ima vremena, ona ne živi od političkih mandata. Ona je
univerzalna, svevremenska, kolikogod ovo zvučalo literarno ili esejistički
onima koji ne znaju ili ne prihvaćaju tu njezinu temeljnu atribuciju i narav.
Naravno, onima koji to ne prihvaćaju,ili ne razumiju, teško je odrađivati svoje društvene misije
koje su im povjerene na razini dnevnih mandata. Crkva ne može promašiti,
generalno govoreći, ona ima povijest, ima materijalne i duhovne sedimente u
iskustvu svijeta i živog naroda koji živi i opstaje na tom iskustvu. A to
se iskustvo stalno obnavlja i osvježava. Sugovornici
Crkve, u ovom slučaju, moraju razumjeti i prihvatiti, da Crkva ne služi ničijem
političkom marketingu. Dogodilo se , da je Crkva, uvjetno govoreći, komunikacijski
pretjerala . Zašto?
Jednostavno, jer je vidjela, upravo iz svoga osjećaja, znanja, utemeljenosti
svoje misije, da je, ovakvim zdravstveni
odgojem, nastupio trenutak destrukcije onog najdragocjenijeg što joj je povjereno:
čovjekov život, njegov integritet i dostojanstvo, zdrav i sretan naraštaj sposoban za budućnost,
svoju i svog naroda. Stoga je u komunikaciji od strane Crkve, (prof. Rebić,
npr., što je zaista zazvučalo neobično znajući za njegov način istupanja), bilo stilskih pretjerivanja, i diskursa koji
je neobičan, kao pederi, lezbe
…Pojednostavljeno, Crkva je aktivirala komunikacijski alarm, uzbunu !
Posebice je
bila bučna reakcija na izlaganje biskupa Pozaića na tribini o zdravstvenom
odgoju?
Da, bilo je to posebno snažno iskrivljavanje njegovih
poruka. A biskup Pozaić je govorio na jednom predstavljanju
zdravstvenog odgoja i dao vrlo jasno i
birano izlaganje u obliku pisane odgovorne
recenzije. Njegov je diskurs bio u maniri visoko stilskog, svakako egzaktnog
ali i metaforičkog jezika. Pa je tako na
kraju spomenuo Oluju, pa je ispalo da je Oluja nešto omraženo
i bez pozitivne emocije u ukupnoj javnosti. A oluja je ovdje vrlo jasna i kao
opći pojam, kao riječ, i kao motivacijsko značenje i poruka. Znamo koliko je
narod osjetljiv na ime Oluje, na njezino značenje, svu tu simboliku … Potpuno
je jasno da biskup nije mislio na
potezanje mačeva, topova, pušaka, i na pozivanje na obračun, nego na oluju
ljubavi, odgovornosti, da pokažemo onu istu zrelost u odnosu na sadašnje
vrijeme i okolnost. Da sudionici budu otvoreni u zajedništvu i načinu rješavanja problema u duhu Oluje. A
općenito, razumijem okolnosti biskupa i njihove razloge. Jer, jednostavno je nedopustivo
je da si neki ozbiljni ljudi, među kojima i oni koji imaju mandat obnašati
vlast, uzimaju za pravo raspolagati nečim kao vlasništvom. Mislim na djecu i
roditelje koji su tu najviše pogođeni. Biskupi su, upravo računajući na svijest
o odgovornosti kojeg po naravi stvari moraju imati oni koji obnašaju vlast,
reagirali načinom koji treba potaknuti
na suradnju. Zamislite kakav je to
osjećaj, ali i onima koji promatraju fenomen tih odnosa, da su roditelji
nemoćni pred svojom Vladom kad je riječ o odgoju i budućnosti njihove djece. Jer
ova Vlada ima atribut naše hrvatske
vlade, ti roditelji, ta djeca su hrvatski, da budemo eksplicitni. Roditeljima
ustav jamči pravo i nalaže odgovornost da su prvi pozvani brinuti i odgovarati za
zdrav odgoj svoje djece. Ne mogu razumjeti taj odnos, tu vrstu ponašanja,
taj nedostatak smisla i potrebe da se komunicira. Još više, od jednog
ministra koji vodi obrazovanje, školstvo, prosvjetu, znanost. Od svih vrlina i
vještina koje može ne-imati, jedino ne može ne-imati vrlinu i vještinu
komunikacije. Moram priznati da sam
mislio, i očekivao: kako bi bilo da ministar Jovanović sada iznenadi, i sebe i
čitavu javnost, ponudi susret i razgovor s roditeljima, i da onda oni mogu reći: to je i
naš ministar, možemo imati u njega povjerenja.
Osvrnimo se i na komunikaciju u raspravi o
novopredloženom Zakonu o strateškim investicijama i rasprodaji državnog dobra.
Dignut je alarm zbog unisonosti u istupu ukupne
javnosti i različitih institucionalnih sudionika u reakciji na zakon. Ne sporim
potrebu njegova donošenja, no ako su investicije strateške, one se ne mogu
postavljati ad hoc, opet, bez dovoljne i prikladne komunikacije. Jer,
nedostatak komunikacije izaziva, potiče mistifikacije. Dogodila se inverzija: javnost
se osjeća kao gost u vlastitoj
zemlji. Ne, javnost se ne može tretirati
kao gost – ona je uvijek domaćin.
Komunikacijom pokazujemo da to razumijemo, ali i uvažavamo. Gdje
nastaje teškoća u razumijevanju: Ne mogu važne stvari, prioriteti pa i
strateške investicije , biti od danas do sutra, postati spontano strateške zbog
ad hoc razloga. Ako su strateške, moraju biti promišljene, ticati se čitava
naroda, a posebno lokalne uprave, koja mora participirati u donošenju tih
projekata. (Slikovito, kad dođemo u lokalnu zajednicu, prvo što kažemo je: dobar dan! I to je komunikacija, a ona
nam omogućuje da dalje normalno radimo !) U krajnjoj liniji, ispada da je ovo
Vlada koja donosi brze odluke i ne konzultira javnost. Ponovno proizvodimo
neurotičnu situaciju, ili nedostatkom komunikacije, dodajemo ulje na vatru.
Bilo bi dobro da Vlada kao nositelj ovog osjetljivog zakona pristane na
komunikaciju, radi podizanja atmosfere povjerenja. Komunikacija naglašava
načelo: komuniciraj, radi, komuniciraj o onom što radiš.
U posljednje vrijeme svjedočili smo istupima ministra
branitelja Predraga Matića, koje dio javnosti smatra neprimjerenima. Možete li
prokomentirati njegove odgovore nadbiskupu Bozaniću u raspravi o zdravstvenom
odgoju, pri čemu je kardinala usporedio s ratnim zločincem Slobodanom
Miloševićem?
Ministar hrvatskih branitelja , s obzirom na svoju resornu
titulu, svakako mora imati više osjećaja
za javnost i činjenicu , da je na dužnosti ministra branitelja. Nema ciljne
skupine u ukupnoj populaciji koja nije
specifično osjetljiva na ono što ministar branitelja govori i radi. I u
raspravi na, primjerice, aktualnom satu, razina tog diskursa bila je
nedopustiva za svakog čovjeka, čiji bi se glas mogao pojaviti u eteru ili
medijima, a pogotovo u Saboru ili Vladi. Evo, stilski još snažnije: zabranjeno
je tako što izgovoriti, jer to onda govori o čovjeku koji je na krivom mjestu. A
to onda govori o našem stanju, našoj perspektivi, našoj sposobnosti da se
nosimo s aktualnim vremenom i svijetom. Govoreći
čak i kulturološki ne možete jednog nacionalnog kardinala usporediti s jednim
Miloševićem, a zna se što je Milošević predstavljao za Hrvatsku i kako je on
prisutan u našoj svijesti. Pravo je čudo da na njegove istupe nije bilo još otvorenijih žešćih reakcija. Biti ministar
u hrvatskoj vladi, moralo bi značiti odgovornost za takve činjenice.
Primjedbe