Inrevju: dr. Mile Bogović


Intervju za Večernji list (pita Pavičić, odgovara Bogović), 2. siječnja 2013.


1. Poštovani gospodine biskupe, kao da smo nakon 1945. kad se radi o svjetonazorskim sukobima između vjernika i ateista. O čemu se radi?
- Mnogima je ovih dana doista došla na pamet 1945. godina kada su komunisti došli na vlast. Nije se tada pitalo tko ima pravo, nego tko ima vlast, tko je pobijedio. Razvijao se kult vlasti i vlastodržaca. Vlašću se tada moglo opravdati svaki čin pobjednika. Taj neugodni zadah i danas je u zraku. Još je „praotac“ komunista Marx pisao da su drugi povijest tumačili, a komunisti je trebaju mijenjati. Kad ne ide evolucijom, onda svim revolucionarnim sredstvima. Sliku Hrvatske treba – po njima – mijenjati. Ima u njoj previše katolika i mnoge skupine i ideologije žarko žele da se to mijenja, tj da se broj smanji. Nakon zadnjeg popisa stanovništva neki su radosno konstatirali da nas ima na popisu manje za 200.000. Nisu željeli usporediti opći demografski pad. Ako katolika ima najviše, najviše ih i umire. Svakako je i ovdje na djelu tendencija da naš narod bude manje katolički odnosno vjernički. Ustvari ovo je bitka oko uspostave tzv. novoga svjetskog poretka. Želi se imati jednu vladu, jednu vojsku, jednu banku. Izgubivši Jugoslaviju naši komunisti lako na to pristaju. Domoljubno odbacuju, prihvaćaju internacionalno na taj način da oni plivaju i da im je materijalno dobro. To im je vrhovni smisao življenja, jer ne priznaju onostranost.

2. Zašto je tema spolnog odgoja bila uzrok tolikog razdora između Crkve i civilnih vlasti?
-Kardinal Bozanić je to jasno rekao: „Politička vlast koja, zanemarujući temelje antropološke istine, pokušava riješiti društvene probleme, neophodno će dovesti do razaranja čovjeka i nesreće za Hrvatsku.“ Nije to tek njegovo mišljenje. Tu rečenicu je trebalo u ovim prilikama reći, a bolje da ju je izrekao on jer je njegov glas čujniji od drugih ljudi iz Crkve u nas. To je mišljenje u skladu sa stalnim naukom Crkve, a i sadašnji papa ga je u više navrata izrijekom formulirao. Bitno je (antropološki ispravno) za svako ljudsko biće da je muško i(li) žensko i upravo stoga ljudski rod može opstojati. To znači da je također od bitne važnosti kako se muško i žensko u svom „suživotu“ međusobno odnose. Poremećaji u odnosima mogu biti pogubni. Crkva smatra da se sadašnjim prijedlogom zdravstvenog odgoja u četvrtom „modulu“ unose neki štetni elementi. Smatramo također da Crkva ne samo da ima pravo, nego je i dužna na to upozoriti. Stoga je na to upozoravala u svim političkim sustavima i nastavit će i ubuduće. Druga je stvar u kojoj je mjeri civilna vlast želi saslušati i uvažiti mišljenje Crkve. Jedno nam već treba biti jasno: kada je država nametala jedno ideologijsko poimanje čovjeka, kada je to provodila u odgoju djece, onda je ljudsko dostojanstvo stradavalo.

3. Vi biskupi tražili ste više puta susret s ministrom Jovanovićem i niste dobili odgovora?
- Na prošlom zasjedanju HBK nisam bio jer sam pred više od godine dana bio dogovorio posjet katolicima Hrvatima u Argentini. Ali, poznato Vam je da su biskupi u priopćenju izrazili čuđenje,  nezadovoljstvo i zabrinutost zbog nespremnosti ministra znanosti, obrazovanja i sporta za susret i razgovor s predstavnicima Hrvatske biskupske konferencije i Nacionalnog katehetskog ureda o pitanjima koji se odnose na vjeronauk u školi i druge stvari. Posebice što se tiče teme četvrtog modula zdravstvenoga odgoja.
Ne treba nas čuditi ta zabrinutost biskupa i ostalih aktivnih vjernika što tome prpisuju veću važnost nego nekim drugim pitanjima. Za život čovjeka i društva najpresudniji je odgoj. Isus nije smatrao potrebnim poučavati ljude u nekom znanju: gospodarstvu, umjetnosti, filozofiji, prirodoslovlju i sl. Sve tri godine svojega javnog djelovanja on je posvetio odgoju one najbliže skupine koje je nazvao apostolima. Najvažnije je ljude naučiti kako se odnositi međusobno i prema Bogu. Odgajati znači ugrađivati u ljude određeni sustav vrijednosti (vrijednosni sustav) po kojemu će se oni postavljati prema drugim ljudima i događajima. Ne smije se izjednačiti informacija i odgoj. Odgoj ne trpi nasilje i pritisak. I u odnosima među spolovima isti čin može se okvalificirati kao izraz međusobne ljubavi, a i kao silovanje. Razlika je u ovom drugom slučaju što jedna strana to ne prihvaća. Nasilje trpi ni uzgoj biljki i životinja, a kamo li odgoj ljudi. To znači da i u slučaju uvođenja ovog tipa zdravstvenog (spolnog) odgoja treba izbjeći svako nametanje, svako nasilje nad narodom. Vjernička strana zaslužuje da dobije prihvatljivu alternativu. I ništa više!

4. Kako komentirate ministrovu izjavu da je kardinal Bozanić Hrvatima ukrao Božić ove godine. Ide li to jednog ministra?
- Teško je znati kakav pojam Ministar ima o Božiću. Zacijelo to nije onaj koji imaju Bozanić i drugi kršćani. Naš Božić izražavaju i naše božićne pjesme u kojim, među ostalim, pjevamo: „S neba siđe dolje radu grješnika, rodi se u štali radi čovjeka!“, zatim: „On za nas trpi čim se rodi!“ To znači da nas Novorođeni zove da se i mi usmjerimo na dobro čovjeka, pa makar morali za to i trpjeti. Ni traga kulta vlasti! Takav nam Božić ne može nitko uzeti. Ni biskup, ni ministar. Da je Ministar primio delegaciju HBK i Katehetskog ureda kako su tražili, te da je o spomenutom zdravstvenom odgoju prethodila javna i demokratska rasprava, zacijelo ne bi ni Kardinal morao posegnuti za vremenom u kojemu je u središtu božićno otajstvo. Koristio se mogućnostima koje su mu još preostale.

5. Što Crkva konkretno želi?
- Javnu raspravu o tome žele li naši roditelji takav zdravstveni odgoj kakav se preporučuje. Nitko iz Crkve ne osporava korisnost zdravstvenog odgoja. Osporavaju se samo neke točke u tzv. četvrtom modulu. Nedavno je na RTV Karolina Vidović Krišto dobro obrazložila u čemu je problem i kako se treba čuvati Kinseyeva naslijeđa. Iz određenih centara moći odmah je suknula kaznena prijetnja. Nije se nakon tih prijetnji oglasilo Društvo novinara! Ali se oglasio narod na društvenim mrežama. Skupina potpore Karolini na Facebooku trenutno broji preko 20.000 članova. A pokrenuta je tek prije nekoliko dana. S druge strane nemoralno je u medijima povlačiti pismo nekog nepotpisanog vjeroučitelja. On se stidi svojih biskupa, a  ne stidi se tražiti mandat da predaje ono što Crkva naučava da bi radio drugo. Kada se koriste takvi argumenti, onda je po srijedi nasilje ili prijevara. Kakav je argument da su nastavnici zdravstvenog odgoja toliko pametni da neće učenicima prenositi stavove koje im je Ministarstvo preporučilo određenu literaturu? Crkva očekuje argumentirane odgovore na postavljena pitanja, bez diskreditiranja i ponižavanja; želi zaštititi narod od pogubnih metoda koje zdravstveni odgoj u nekim svojim točkama donosi a smatramo da su u sukobu s ustavno zajamčenim pravima. da se uvažavaju argumenti a ne da se ide na diskvalifikacije. Postoji jedan drugi program zdravstvenog odgoja (Grozdov), koji je sastavljen uz tijesnu konsultaciju s roditeljima i spremni smo čuti obrazloženo mišljenje o njemu. Na Crkvi je da pouči kršćanske roditelje kako ona gleda na taj problem.

6. Mislite li da ovim uvođenjem spolnog odgoja u škole država priprema teren za legalizaciju istospolnih zajednica u Hrvatskoj?
- Teško je otkriti s kojim se namjerama uvodi zdravstveni odgoj u škole. No, reakcije odgovornih iz ministarstva, na čelu s ministrom Jovanovićem, koji nisu spremni suočiti se s drugačijim argumentima, kao i ponuđena literatura u četvrtom modulu daju naslutiti i takve intencije zakonodavca. A one se uklapaju u ideologiju seksualnosti koja je poznata pod nazivom 'rodne ili gender ideologije'. Tom se, naime, ideologijom rastače obitelj kao temelj društva, a stvaraju se preduvjeti za ozakonjenje homoseksualnih brakova. U tom vidu dao bih Vam za pravo kako uvođenjem spolnog odgoja u škole država priprema teren za legalizaciju istospolnih zajednica u Hrvatskoj. Ali, da se i ne priprema daljnji korak, već je ovaj toliko opasan da je trebalo reagirati.
Crkva i dalje uči da je potrebno odgajati djecu za stid i čednost. Da ne zagospodari nagon i preraste u razuzdanost, potrebno ga je oplemenjivati ljubavlju a ne samo znanjem kako se očuvati od začeća i bolesti. Opasno je u pitanjima spolnosti dopustiti da se vrše pokusi nad djecom, poput onih Kinseyevih, i opterećivati ih problematičnom rodnom ideologijom.

7. Ne prihvaćajući te "moderne tekovine" optužuje vas se da ste srednjovjekovna institucija i za spaljivanje vještica?
- Crkva je starija i od srednjega vijeka. Ima svoju dugu povijest i preživjet će još mnoge „napredne“ vlade i njihove ministre. Bilo bi i njima korisno, na mjesto bahatog mahanja da je njima sve jasno i da sve znaju, koristiti se iskustvom institucije koja 2000 godina nije u toj stvari o kojoj govorimo mijenjala mišljenje. Crkva je spremna pred svakim formulirati svoje stavove, a to sada i čini, a nije valjda previše očekivati od jedne vlade da izloži na kojim temeljima i kojim pravom ona nameće nešto suprotno od onoga što je ukorijenjeno u našoj prošlosti i kulturi, što i danas preko 90% građana (po službenom popisu!) ove zemlje želi. 

8. Odnosno, s druge strane, kaže se da ste se pobunili protiv spolnog odgoja, a šutjeli ste kad se zemlja pljačkala i niste prigovarali HDZ-u i Sanaderu?
- To je obična floskula. Ne slažem se s time jer ti koji to govore, najvjerojatnije nisu ni pogledali, a kamoli pročitali, brojne poruke Komisije Iustitia et Pax koja je trajno pratila devijantna događanja u društvu. Nije se plašila oglasiti se, te javno i otvoreno reći o čemu se radi. Zato bih preporučio tim kritičarima, neka najprije to pogledaju, pa onda govore. Duga je lista kada je Crkva intervenirala i upozoravala. No, tu treba istaknuti da nije jednako važno pitanje gospodarstva i pitanje u kojemu je riječ o razaranju čovjeka i nesreći za Hrvatsku, o krivoj antropologiji, kako reče kardinal Bozanić. Tu razliku, doduše, ne mora tako dobro razumjeti jedan ministar, ali odgovorni za odgoj naše mladeži morali bi to shvatiti. Ružno je bilo slušati nedavno preko tv ekrana da nam ravnatelj agencije za odgoj i obrazovanje opravdava izostanak javne rasprave time što se ona ne provodi ni kod matematike ili kemije. Kada se u odgojno-obrazovnom sustavu izgubi ta „mala“ razlika između pojedinih predmeta, onda ustvari nestaje odgoj (formacija) a ostaje samo informacija. 

9. Kako će sve ovo završiti: ministarstvo neće odustati od spolnog odgoja, što će Crkva i biskupi sad poduzeti?
- Crkva svakako ne mijenja svoja temeljna stajališta i onda kada službena vlast ta stajališta odbacuje. Ona nema pravnih instrumenata da društvu ta stajališta nametne. Može samo preporučivati državnoj vlasti da ozakoni samo ono što je moralno prihvatljivo i za narod korisno. Nad ljudima se ne smije vršiti pokuse: probajmo ovako, pa probajmo onako. Druga vlast može stvar postaviti drukčije. Istina je da se šteta time neće popraviti, ali nas loše iskustvo može otrijezniti, a Crkvu potaknuti da još jasnije formulira svoje stavove i bolje ih proširi među kršćanski narod. Stavovi se bruse u nevoljama. Ja se ipak nadam da će vlast shvatiti da se u odgoju norme ne nameću silom ni onda kada su ispravne, a kamo li kada su kontroverzne. Da zaključim riječima kardinala Bozanića u novogodišnjoj propovijedi: „Važno je, dakle, njegovati i razvijati suradnju između obitelji i škole kako ne bi došlo do sukoba između odgojnog prava obitelji i odgojne zadaće škole.“ Vjerujem da će i sadašnja Vlada prepoznati u tim riječima okvir za miroljubivo i pravedno rješenje sukoba koji je nastao. Sadašnji resorni ministar nije se pokazao dijaloški potkovan, ali vjerujem da će i Vlada uočiti da se u području odgoja bez te kvalitete ne može ići naprijed.

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

DESET GODINA OD SMRTI FRA VJEKE ĆURIĆA

ZNANJEM ĆEMO, A NE ORUŽJEM, STVARI PROMIJENITI NABOLJE

Večernja molitva vlč. Zlatka Suca