Hrvatska povijest od 1918. do 2012. u samo pet rečenica
Vrijeme je novogodišnje, kad se obično svode računi proteklih 366 dana. Računi su svakovrsni: osobni, obiteljski, narodni, svjetski...Mogu biti duži i kraći, zavisno od toga tko ih pravi i komu su namijenjeni.
Znajući ili naslućujući kako će to drugi uraditi, ja sam odlučio napraviti bilancu – ne prošle
godine, nego (manje – više) cijelog prošlog stoljeća!
Budući da dobro znam kome se obraćam – hrvatskom narodu, ni manje, ni više! – imao sam na umu dvije stvari. Prva je da barem 80 posto toga naroda ne zna ništa ili zna vrlo malo o samome sebi, svojoj povijesti i politici – i još se time ponosi! Najbolji izraz toga je ona čudna, varljiva i lažljiva izreka, koju je osobito proširio slav(lje)ni splitski jugonacionalist (orjunaš) Miljenko Smoje: „Ne ću politiku u svoju butigu!".
Kad ju čujem, ja sve češće, manje ili više uvijeno, odgovaram njezinu zagovorniku: mislite da „idiot" znači glup ili umno zaostao čovjek? Ne, izvorno grčko (staroatensko) značenje te riječi „idiotes" je „čovjek usredotočen samo na se" ili „nesposoban ili nezainteresiran za javne poslove" – dakle, takav koji, iz gluposti ili pokvarenosti, „ne će politiku u svoju butigu". I ovo je ta prva stvar: motiv.
Druga stvar, koju sam imao na umu je – forma. Htio sam da moj račun proteklog stoljeća bude što kraći – sve u samo pet rečenica. Ako nisam bio jasan – moj čudovišni zadatak je: strpati cijelih stotinjak godina povijesti jednog naroda u točno toliko rečenica! Iako sam savršeno svjestan da je, ako me pamćenje služi, srpski pisac Radomir Konstantinović u svome „romanu" „Ahasver" iz 1964. godine od jednog trenutka svog doživljaja pivske boce napravio sto ili više stranica teksta.
Ja krećem drugim, suprotnim putem – sažimanjem zbivanja – opet iz dvaju razloga. Prvi je, u atenskom smislu, „ponosni idiotizam" četiriju petina hrvatskog naroda, koji „ne će politiku u svoju butigu". Drugi je: opće informacijsko zagušenje javnog prostora – govori se što kome padne na pamet, a ne ono što je prijeko potrebno. Pri tome se strašno rasipaju snage, a važne istine jedva dolaze do daha, zatrpane tonama bezvrijedne i(li) repetitivne verbalne šljake. Ovima na vlasti, koji nama vladaju od 1945. godine, to je razložna strategija: oni i žele da istina o njima ostane duboko zakopana. Ali, zašto većinski Hrvati pristaju na to obavijesno „nadzirano rasulo"? Opet iz gluposti ili naše vlastite pokvarenosti?
Hrvati i „ovi danas"
Ali, dosta je okolišne priče, prijeđimo na stvar – i to mimo povijesnog slijeda, od sadašnjosti, na prošlost, uz moguće naslućivanja budućnosti, kako bi stvar bila bjelodana.
Prva rečenica (sadašnjost): Hrvatskom danas vlada savez partizana i četnika, koji sebe nazivaju „liberalima" ili „Europljanima", u službi britanskog (financijskog) imperija, a protiv blizu 90-postotno većinskih katoličkih Hrvata, koje oni, kad im zatreba, zovu ustašama.
Druga rečenica (dalja i bliža prošlost): Hrvatima su od 1918. do 1941. godine vladali četnici, a od 1945. do 1990. godine partizani; danas, od 2000. do 2012. godine, četnici i partizani. Hrvatima vladaju zajedno.
Treća rečenica: „plod" tih povijesnih vladavina bio je trajni genocid (prvenstveno) nad hrvatskim narodom, koji je svoj stvarni vrhunac imao na Bleiburgu 1945. godine, u čemu je, osim partizansko-četničkog udjela, znatan bio utjecaj spomenutog britanskog čimbenika.
Četvrta rečenica: istovrsni s Bleiburgom iz 1945. godine danas su Haag (sudište) i Dayton (mjesto istoimenog „sporazuma") – istina, ne tako krvavi kao njihov prethodnik, ali svejedno istosmjerno genocidni, na crti: ozloglašavanje-rastakanje-nametanje vladavine najgorih („kakistokracije")-pljačka i, kao posljedica, raseljavanje („tihi genocid").
Peta rečenica: manje ili više neovisnu državu Hrvati su imali samo u ratnom i(li) neposrednom poratnom vremenu – prvu od 1941. do 1945. godine (lošu) i od 1990. do 2000. (dobru); u oba slučaja spomenuti vanjski čimbenik odigrao je veliku ulogu.
Pomogni si sam...
I to je, rekao bih, taj naš stoljetni račun ili usud, njegov temeljni nacrt, koji, naravno, ima niz svojih (manje važnih) odstupanja ili meandara, prvenstveno na vanjskom planu. Naime, u određenim su razdobljima, osim britanskog, bili važni i drugi čimbenici: ruski, njemački i talijanski, a na svoj osobit način i vatikanski. Možda je posebno prijeporan onaj najmoćniji: većina svijeta doživljava ga američkim, ali i u samoj Americi ima dosta onih koji ga vide samo „pripojeno-" ili „produženo-britanskim".
U hrvatskim političkim raspravama ovaj vanjski čimbenik i njegova veza s domaćim sustavno se gubi iz vida. To je opet na korist partizansko-četničke vlasti, jer njoj odgovara svaka mutež. Za stranke pak, koje sebe nazivaju hrvatskim, to sijanje iluzije o nekakvoj „stvarnosti" našeg društvenog i političkog „kazališta lutaka" – potpuno je neshvatljivo.
Jasno je, dakle, da su u Hrvatskoj u cijelom proteklom stoljeću – uz zadane vanjske uvjete – na djelu tri čimbenika: manjinski četnici (velikosrpski šovinisti i mini-imperijalisti) i partizani (hrvatski internacionalistički otpadnici), prije s rojalističkim i(li) komunističkim, a danas (neo)liberalnim naljepnicama, te većinski katolički i nacionalno-slobodarski Hrvati, koji samo u rijetkim razdobljima uspijevaju osvojiti i zadržati vlast u svojoj zemlji.
U čemu je problem? Kao da Hrvati, sa svim svojim prebogatim krvavim iskustvom, očekuju da će im doista netko drugi, osim njih, sačuvati i popraviti domovinu. Dobro je što se mnogi među njima uzdaju u Božji upliv na ovozemaljske poslove: neke stvari, kao što je hrvatska pobjeda nad nadmoćnim partizansko-četničkim neprijateljem u obrambenom Domovinskom ratu i još ponešto, jedva da se mogu drukčije objasniti. Ali, zar odavno nije znano: pomogni sam sebi, pa će ti i Bog pomoći!
Joško Čelan
Hrvatski list
Primjedbe