OJ, CETINO, MOJE POLJE RAVNO...
Oj, Cetino,
moje polje ravno – kud si ravno kad si vodoplavno
Oblaci
se stanjili, magle se ograničile samo na rano jutro, a sunce popodne žeže kao u
kasno proljeće. Kao da su Neretvani, koji su u velikome broju pohrlili na
sjever zbog Dana Neretve, svojim južnjačkim temperamentom Zagrebu osim
mandarina podarili i komadić sunca. Meni se pak, zahvaljujući susjedu iz
Metkovića koji me je ponudio brujetom (kad pročitam brodet zaboli
me uho kao kad mi reknu rižoto; umjesto da se riječ posudi iz govora u
koji je najranije posuđena, moram je učiti od kakva modnoga mačka ili voditelja
Red Carpeta) od jegulje, pružila
prigoda da se popnem na pozornicu na Jelačića placu, da se malo uzoholim jer je
Hrvate s toga uzvišenog mjesta malo tko mogao promotriti i u stilu pokojnoga
predsjednika zaviknem: „Imamo jegulju!“ Da se ipak s Olimpa na vrijeme spustim,
pobrinuo se dr. Mladen Bušić sa svojom momčađu (lijepa li instrumentala, ne
glazbenoga djela, nego padeža) koji me je s velikom točnošću gađao mandarinama,
ali kako sam sa svime što sliči lopti poput onoga što nesuđeni intendant u
drugome mandatu splitskoga kazališta opisuje kao jedna glava, a sto lica i
potom domeće objašnjenje (hobotnica, hobotnica), nekako sam
obranio i sebe i veleteću. Da ja mogu iz Neretve, ali ona ne može iz
mene, pokazalo je moje pročelje koje je počelo propuštati vodu pa kad upalim
svjetlo i pogledam kutove spavaće sobe, mogu se uživjeti u narodnu neretvansku Na Neretvu misečina pala ili u pjesmu mojega prazavičaja U Popovu
bila bi gospoda da kroz kuću ne ide im voda.
Ovo
su i tjedni prekomjernoga granatiranja znanošću. Dovršavaju se članci i
održavaju predavanja. U HAZU se održao 12. znanstveni skup o hrvatskim
dijalektima posvećen Božidaru Finki. U vodećim medijima o tome se veoma šturo
izvješćuje iako je bilo i za njih zanimljivih tema poput vječno užarene
pravopisne tematike. U stankama između izlaganja raspredalo se o koječemu, a
nekoliko je kolega iskazalo i određenu zabrinutost za moju budućnost zbog
prohrvatskih tekstova koje objavljujem u ovome tjedniku. Malo se zamislih.
Zvuči nevjerojatno da se u Hrvatskoj prohrvatski piše! Nije li prirodno da
prohrvatski nastupa Englez, Francuz ili Nijemac, ali ne bi li za Hrvata to
trebao biti pleonazam? Jeste li ikad u Njemačkoj čuli za pronjemačke novine, u
Francuskoj za profrancuskoga pisca ili, da se vratimo u region, u Srbiji
za prosrpskoga povjesničara. Samo Hrvati imaju prohrvatske jezikoslovce i
štiva! Čitate li izdanja EPH-a ili gledate koju od televizijskih kuća, uvjerit
ćete se da su prohrvatske snage u debeloj manjini. Takvim novinarima HAZU je
tek ustanova koju je vrijeme pregazilo, slijepo crijevo koje treba odstraniti
sa zdrava tkiva državnoga proračuna. Ja vas, dragi čitatelji, svjestan mnogih
slabosti koje sve naše znanstvene ustanove imaju, pitam: Što bi bilo da nema
HAZU? Tko bi organizirao skup o hrvatskim dijalektima? Jutarnji list kojemu je
vijest iz kulture Severinino skidanje opanaka na Adi Ciganliji? Tko bi reagirao
na silna posezanja za našim prostorima? Davor Butković nekim izmišljenim
razgovorom sa Snježanom Kordić? Predsjednik vlade kojom retoričkom figurom? Kamo
bi se slijevao taj za naš proračun zanemariv novac u državi kojoj je teško
izdvojiti desetak tisuća kuna za izdavanje znanstvenoga časopisa ili terenski
rad? Mnogima se čini da su znanstveni časopisi nebitni, ali listajući stare Radove
JAZU ćutim uvijek veliko poštovanje prema ljudima koji su za neznatnu
naknadu krstarili svim krajevima Hrvatske baveći se temama koje su nebitne za
ustroj svemira, ali tako neobično važne za povijest jednoga malog naroda. Da
nema HAZU i sličnih ustanova tko bi odgovarao na veoma zanimljive teze nekih
naših susjeda? Srpski povjesničar Nenad Antonijević tako tvrdi da su janjevački
Hrvati spoznali da su Hrvati tek u 20. st. zanemarujući pritom posve živu predaju
da Janjevci potječu iz Dubrovnika. Naravno, uzme li se u obzir srpska teza
(koja graniči sa znanstvenom fantastikom, ali koja u srpskoj historiografiji,
dijalektologiji i sociologiji ima snagu neosporne istine) da je Dubrovnik
srpski katolički grad, drukčiji se zaključak ni ne može izvesti. Ostaje pitanje
kako se to nesuđene Srbe katoličke vjere (tj. Hrvate) ni uz najsnažniju
propagandu nije uspjelo uklopiti u srpski narodni korpus. Očito je vjerski
ključ (kojim se navedeni „znanstvenici“ služe samo kad im ide u prilog) ipak
bio najsnažniji. Naime, u Banatu je posrbljen čak i dio doseljenika iz
Hrvatskoga zagorja i Međimurja (krajeva koje čak ni SANU ne svojata), ali tek
nakon što je popravoslavljen. Žar koji navedeni „znanstvenici“ pokazuju u
sužavanju hrvatskoga povijesnog prostora (jer Hrvati kao narod postoje po
njihovu mišljenju tek od 19.
st.) naglo se gasi kad proučavaju srpske enklave izvan
matične zemlje. Ne bi li bilo logično da autor koji zagovara srpstvo Janjevaca
i Karaševaca (kad već tvrdi da vjera nije identitetska odrednica
južnoslavenskih naroda) slavonske i dalmatinske pravoslavce koji se do polovice
19. st.
nazivaju Rišćanima, Racima ili Vlasima pridruži hrvatskomu narodnom biću? No,
Srbi svi i svuda. Nisu u toj priči žrtve samo Hrvati. Tko zna koliko bi danas
Crnogoraca bilo da je Crnogorska pravoslavna crkva utemeljena prije 1855.? I
zato kad se opet naljutite na kojega akademika, spomenite se časnih ljudi poput
Mirka Tomasovića koji sam radi ono što u inozemstvu odrađuju ustanove ili svih
izdanja koja više od 150 godina bogate našu kulturu. A da u svakome žitu ima
kukolja, ne treba posebno napominjati.
Domagoj Vidović, Hrvatsko
slovo, 26. listopada 2012.
Primjedbe