PUNI USPJEH AKCIJE 'BILO NARODA - GRADIMO MOST'


Sada je posve izvjesno - hrvatski jug bit će mostom povezan s Hrvatskom. Kad - tad!

Ministričinom najavom gradnje konačno je stavljena točka na sve političke prijepore o tome treba li Hrvatskoj Pelješki most ili ne treba. Sada je, valjda, svima konačno jasno da je povezivanje hrvatskog teritorija mostom strateški državni i nacionalni interes. Prestat će sve priče o koridorima i tunelima.
Šefica hrvatske diplomacije Vesna Pusić objavila je hrvatskoj javnosti kako će se Pelješki most most ipak graditi. Gradnja bi trebala početi 2014. godine, a cijeli će posao financirati dvojako: dio novca dat će Europska Unija, a dio će dati Hrvatska. Kao potvrdu dobre volje za povezivanjem hrvatskoga juga s maticom, EU će dati 200.000 eura za izradu predstudije cijeloga projekta. Za 'darežljivih' 200.000 eura možete kupiti stan od sedamdesetak četvornih metara na boljoj lokaciji u Zagrebu.
Ministričinom najavom gradnje konačno je stavljena točka na sve političke prijepore o tome treba li Hrvatskoj Pelješki most ili ne treba. Sada je, valjda, svima konačno jasno da je povezivanje hrvatskog teritorija mostom strateški državni i nacionalni interes. Most će biti izgrađen bez obzira što ekonomski stručnjaci upozoravaju kako je upitna njegova ekonomska isplativost. Potpredsjednik Vlade Branko Grčić najavljuje prvi sastanak o Pelješkom mostu za 19. rujna na kojemu će biti prisutni predstavnici Bosne i Hercegovine i Europske komisije.
Sanader dvaput otvarao radove
Most kopno - Pelješac oduvijek je bio predmet političkih sporenja, prepucavanja i predbacivanja. Od same ideje o njegovoj gradnji podijelio je hrvatsku političku scenu na dva dijela: jedan ga je bezrezervno podržavao dok ga je drugi odbacivao. S jedne strane je bio HDZ, s druge SDP.
HDZ ga je na čelu s kompromitiranim Ivom Sanaderom bez imalo dvoumljenja koristio kako mu je odgovaralo za njegove dnevno-političke svrhe. Samouvjereni Sanader išao je toliko daleko da je čak dvaput otvarao radove na izgradnji mosta: prvi puta u studenom 2005., a drugi put u listopadu 2007. godine. Na jednoj od tih dviju svečanih lažnih početaka radova, bivši je hrvatski premijer rekao:
- Želimo apsolutno dobrosusjedske prijateljske odnose s prijateljskom BiH. Ali Hrvatska mora biti povezana u prometnom smislu, prema tome ovo nije most protiv nekoga, nego most za povezivanje Hrvatske.
Bez obzira što se Ivi Sanaderu već mjesecima sudi za bezbroj milijunskih lopovluka, Karamarkov HDZ nije niti jednom posumnjao u ispravnost ideje o povezivanju hrvatskog teritorija, već se o tome izjašnjavao kao o nužnosti koja nema alternativu.
Za razliku od čvrstog i nepromjenjivog stava desnice o važnosti povezivanja Hrvatske, stav ljevičara, odnosno, SDP-a i Kukuriku koalcije u vrlo kratkom vremenu evoluirao je od odbijanja do spoznaje da je to za Hrvatsku trajno i jedino prihvatljivo rješenje. Pelješki most je za sadašnju vlast bio megalomanski i neostvariv projekt izmišljen od HDZ-a kako bi se narodu mazalo oči, a zapravo se radilo o kupovini biračkih glasova. Evolucija stavova koalicijske vlasti o izgradnji Pelješkog mosta najočitija je iz izjava premijera Zorana Milanovića.
Evolucija Milanovićevog stava o mostu
Krajem kolovoza prošle godine na počecima predizborne kampanje, na rovinjskom okupljanju Kukuriku koalicije, šef SDP- je izjavio:
- U predizborno vrijeme ljudima gledati u oči i govoriti neistinu je nedržavnički, neodgovorno i štetno. U ovom trenutku govoriti o mostu, u trenutku u kojem Hrvatska stagnira, kada je 300.000 ljudi bez posla, kada je svaka kuna bitna za razvojne projekte, mislim da to govori najviše o toj vlasti.
Njemu se tada priključio i Radimir Čačić koji je novinarima rekao kako gradnja Pelješkog mosta za njih neće biti prioritet kada dođu na vlast.
Na sjednici Vlade 19. srpnja ove godine Milanović ipak, službeno, kao premijer progovara o mostu na sljedeći način:
- 'Pelješki most je postao predmet manipulacije i zlouporaba. Prije dosta vremena, dao sam naputak ministrima i kolegama u Vladi da razgovaraju u Europskoj komisiji o mogućnosti hrvatskog kandidiranja Pelješkog mosta za fondove EU-a. Ispostavilo se da je to mogući europski projekt, no on košta oko 400 milijuna eura i Hrvatska sama taj novac, nažalost, nema'. Neumski koridor je dobra i inteligentna opcija, ali tu treba postići dogovor s BiH i urediti puno tehničkih detalja'.
Samo devet dana poslije, za vrijeme posjeta Korčuli, koridor kroz BiH uopće ne spominje, a o mostu više ne misli i ne govori kao o neizvedivom i nepametnom pothvatu:
- Mi taj projekt nismo kritizirali zato što smatramo da je loš, a kamoli iz zavisti ili želje da napakostimo, nego naprosto zato što smo u tom trenutku smatrali da Hrvatska država nema dovoljno novaca i da to u ovom trenutku, s obzirom na veličinu projekta, ne možemo financirati. Međutim, neke stvari su se u međuvremenu promijenile - rekao je premijer Zoran Milanović.
A kada će biti završen?
Bistreći najnovije događaje oko Pelješkog mosta na jutrošnjem redakcijskom kolegiju jedna je kolegica bila prilično suzdržana oko najava iz vlasti da će se krenuti u njegovu izgradnju. Njezino je mišljenje kako je nevažno čiji je stav o nužnosti cijeloga posla tko od koga preuzeo preuzeo.
- Nije to nikakva politička pobjeda HDZ-a i stavova oporbe - sažela je ona naklapanja o eventualnim političkim bodovima jednih nad drugima. Stvari su, drži kolegica, u tome što se bliži datum lokalnih izbora i da se tu radi o kupovini birača. Svaka će nova vlast iznova počinjati graditi Pelješki most, a niti jedna neće ozbiljno u to ući s namjerom da ga za vrijeme mandata i dovrši.
- Mene samo zanima kada će on biti gotov - ustvrdila je ona.
Premda je to krucijalno pitanje od životne važnosti za stanovnike hrvatskog juga i cijele Hrvatske na kojega još nema odgovora (niti će ga tako skoro biti), smatramo kako je u ovom trenutku najvažnije to da nam se dogodila politička sloga oko svega toga. A most kopno - Pelješac bit će izgrađen kad - tad. Kada se prvi automobili prevezu preko njega bit će nevažno koja je politička opcija, odnosno, koja je stranka te godine na vlasti.

Primjedbe

Popularni postovi