DRUGO PISMO AKADEMIKA PEČARIĆA PREDSJEDNIKU VLADE
PREDLOŽITE
GENERALA GOTOVINU ZA NOBELOVU NAGRADU ZA MIR
(Drugo
pismo Predsjedniku Vlade)
Kada sam Vam u prošlom pismu
napisao kako je glavni učinak operacije Oluja
bilo spašavanje Bihaća, nisam mogao pretpostaviti kako brzo će stići potvrda te
tvrdnje. Naime, State Department je skinuo oznaku tajnosti sa više od tisuću
stranica diplomatskih izvješća o pripremama Dejtonskog mirovnog sporazuma.
Sarajevski DANI (17. 07. 2012.) počeli su objavljivati najvažnije dijelove
izvješća američkih diplomata u regiji i ključnih američkih pregovarača u
Kontakt-grupi i Daytonu o najdramatičnijim i najtežim epizodama završnice
ratova na području Hrvatske i BiH.
I kao najvažnije izabrano je
spašavanje Bihaća:
Izvještaj je, s razlogom, označen tajnom: “Hrvatski
ministar odbrane Šušak mi je rekao prošle noći (21. jula) da je predsjednik
Tuđman odlučio da spriječi pad sigurnosne zone Bihać direktnom vojnom
intervencijom” – napisao je državnom sekretaru SAD-a Warre nu
Christopheru američki ambasador u Zagrebu Peter Galbraith 22. jula 1995.
godine. “Na poziv u posljednjem trenutku, odletio sam helikopterom sa
Šuškom i ministrom vanjskih poslova Granićem na Brione kako
bih se pridružio maloj večeri sa turskim predsjednikom
Demirelom. Tokom večere, Tuđman je rekao Demirelu da je Bihać, kao i Knin, bio
glavni grad Hrvatske i ’šalio’ se o oslobađanju hrvatskih glavnih
gradova. Kasnije je Tuđman navijestio da bi akcija mogla da počne u na rednim
sedmicama.”
Dvi je opcije
U Galbraithovom izvještaju koji nikada ranije nije
objavljen, na vodi se da je poslije večere sa Tuđmanom i Demirelom, Šušak rekao
Galbraithu da je donesena odluka da se ide na direktnu vojnu intervenciju kroz Krajinu
kako bi se spasio Bihać: “Šušak je rekao da Peti korpus Armije BiH
procjenjuje da se može suprotstavljati napadima još samo tri dana. Ni je bilo
letova sa isporukama municije
otkako je u ma ju oboren helikopter u kome je bio pokojni
ministar vanjskih poslova BiH Ljubijankić, što je imalo za posljedicu da
branitelji Bihaća imaju samo 30 metaka po borcu. Koristeći ruskog pilota,
hrvatska vojska će pokušati noćni let 21. jula.”
Sa Galbraithovog izvještaja o večeri na Brionima i
posljedicama najave hrvatske vojne operacije Oluja, State Department je skinuo
oznaku povjerljivosti u paketu sa više od 1.000 stranica diplomatskih
izvještaja o pripremi Dejtonskog mirovnog
sporazuma od proljeća do jeseni 1995. godine. Oznaka
povjerljivosti je skinu ta na zahtjev američkog novinara Johna Bergera (In
telwire.com). Redakcija Dana, u sa radnji sa Intelwire.com, objavit će u na
rednim brojevima najvažnije dijelove izvještaja američkih diplomata i
pregovarača o najdramatičnijim i najtežim epizodama završnice ratova u Hrvatskoj
i BiH i pregovora sa međunarodnim
zvaničnicima i lokalnim akteri ma u pripremi Dejtonskog
mirovnog sporazuma.
U svom komentaru, ambasador Galbraith opisuje Tuđmana kao
čovjeka koji se opustio nakon što je donio tešku odluku. Iako nije bio siguran
da će hrvatska akcija odmah uslijediti, Galbraith kaže da Hrvatska ne može
tolerirati pad Bihaća i da bi bilo kakvo pogoršanje situacije dovelo do vojne
akcije. U svom prijedlogu Washingtonu, Galbraith opisuje “dva moguća
odgovora na hrvatsku vojnu akciju”:
“Ne raditi ništa: pad Bihaća će stvoriti 160.000 novih
izbjeglica i dalje razoriti kredibilitet napora UN-a. Ako međunarodna zajednica
ne može da spasi Bihać, zar ne bi bilo bolje da ga Hrvati spasu, nego da ga
Srbi zauzmu?
Ni obećanja, ni sankcije
Obećati Hrvatima da ako oni budu suzdržani, SAD će se
suprotstaviti svakom daljnjem ublažavanju sankcija Srbiji, dok ne prizna
Hrvatsku. Mogli smo da odgodimo sličnu hrvatsku odluku 13. novembra prošle
godine, uvjeravajući Tuđmana da ćemo iskoristi sva sredstva, uključujući
održavanje sankcija Srbi ji, da dođemo do mirnog rješenja situacije u Krajini.
Sa našim rezultatima sa Miloševićem, nemamo bilo šta da ponudimo Hrvatskoj za
miran povratak njenog teritorija. Otuda hrvatska odluka da povrati Krajinu vojnim
putem. Pad Bihaća bi takvu akciju otežao, pa srpski napadi samo ubrzavaju
hrvatske planove.”
“Treća opcija – prijetnja Hrvatskoj sankcijama
– neće biti djelotvorna”, procjenjuje Galbraith, “jer Vlada
Hrvatske vidi da međunarodna zajednica i dalje razmatra nagrađivanje
Miloševića, i pored dokaza o njegovoj umiješanosti sa bosanskim
Srbima u zauzimanje sigurnosnih zona UNa.
Stoga Vijeće sigurnosti neće na metnuti Hrvatskoj ozbiljne
sankcije zbog spašavanja sigurnosne zone. Galbraith naglašava da UN nisu uspjele
da spriječe napade na sigurnosnu zonu Bihać sa područja Krajine zbog čega se
Hrvatska može pravno pozvati i na svoje međunarodne obaveze da spriječi takav
na pad sa svoje teritorije. Sve druge bilateralne sankcije ne bi imale veći
značaj u poređenju sa hrvatskim vitalnim nacionalnim interesom”,
zaključuje Galbraith.
Vama je g. Predsjedniče jasno da
nije ništa slučajno pa to sigurno nije ni činjenica da se State Department
upravo sada odlučio skinuti oznaku tajnosti s ovih dokumenata. Nije slučajno što
je američki vojni ataše prije godinu dana pokušao upozoriti hrvatsku javnost i
odvjetnički tim generala Gotovine na sramotnu činjenicu da nitko u Haagu niti u
Hrvatskoj ne spominje spašavanje tako velikog broja ljudi. Tim prije bi
Hrvatska trebala pokrenuti postupak da general Gotovina dobije Nobelovu nagradu
za mir.
Šteta što niste mogli odmah
reagirati na moje pismo, jer bi tako preduhitrili i sam State Department i
pomogli našim medijima da počnu doista pisati istinito o Oluji i ne samo o njoj. Kao što znate, ja
sam svoje pismo poslao i svim veleposlanstvima u Hrvatskoj i medijima. Zar Vam
se ne čini da su prešućivanjem tog pisma naši mediji posredno optužili i Vas da
samo sprovodite politiku svjetskih moćnika? Naime, sva veleposlanstva znaju za
to pismo, a o njemu nigdje ništa!? Jasan je zaključak, zar ne?
Uz to pismo poslao sam Vam i Pismo
VS UN-a dvadeset biskupa, nadbiskupa i akademika, koje je supotpisalo više od
2300 naših ljudi. Da se radi o bilo kakvim supotpisnicima pokazala Vam je i
Redakcija Dana. Naime, oni su komentare dokumenta o spašavanju Bihaća tražili
od dva supotpisnika Pisma VS UN-a: dr. sc. Davora Marijana, povjesničara koji
sistematski istražuje događaje iz ratova devedesetih od Vukovara do Oluje i
autora knjige Oluja i prof. dr. sc.
Miroslava Tuđmana, koji je kao ravnatelj
Hrvatske izvještajne službe sudjelovao u ovim događajima. Sarajavska
redakcija je komentar tražila od dvojice od 2300 hrvatskih supotpisnika, a
hrvatskim redakcijama nije bilo vrijedno objaviti činjenicu da je VS UN-a
pisalo dvadeset hrvatskih biskupa, nadbiskupa i akademika, a supotpisalo ga je
više od 2300 ljudi (spomenut ću samo nekoliko stotina sveučilišnih nastavnika i
znanstvenika)!?
Vjerojatno će Vam za pokretanje
postupka da se generalu Gotovini dodijeli Nobelova nagrada za mir itekako
potrebana suradnja dr. Marijana kao povjesničara koji je napisao i knjigu o Oluji.
Naravno, držim kako će Vam od
posebne važnosti biti tekst prof. Tuđmana:
Dokaz šta je ko radio
Izvješće veleposlanika SAD-a Petera Galbraitha State
Departmentu od 22. srpnja 1995. samo je još jedan dokaz o razjedinjenosti,
nespremnosti i neodlučnosti međunarodne zajednice da poduzme zajedničku akciju
protiv ofanzive srpskih snaga u srpnju 1995. na UN zaštićena područja
Srebrenicu, Žepu, Goražde i Bihać. Međunarodnoj zajednici bilo je već tada vrlo
dobro poznato da je nakon pada Srebrenice 11. srpnja 1995. uslijedila genocidna
odmazda nad civilnim stanovništvom. Istodobno je situacija u Žepi bila vrlo
kritična, te je u strahu od novog masakra predsjednik Izetbegović uputio poziv
da se omogući iseljavanje pučanstva iz Žepe. To znači da Armija BiH nije imala
snage i mogućnosti obrane Žepe, već se orijentirala na obranu Goražda.
Načelnik općine Bihaća 21. srpnja 1995. upućuje apel
predsjedniku RH i predsjedniku Sabora RH “da se spasi ovaj herojski grad
i njegovo na paćeno stanovništvo”. “Sudbina 180.000
stanovnika… je neizvjesna.
Bolnici nedostaju lijekovi, bolesnici primaju samo je dan
obrok dnevno, a već smo ima li i prve slučajeve umiranja od gladi’.”
U takvim okolnostima predsjednik Tuđman donio je odluku da
se vojno intervenira kako bi se spasila UN zaštićena zona Bihać. Preduvjet za
tu intervenciju bilo je potpisivanje sporazuma između RH i BiH.
Predsjednik Izetbegović predlaže (18. srpnja 1995.) razgovor
o pitanju “vojnog saveza Republike Hrvatske i Republike Bosne i
Hercegovine radi zajedničke borbe protiv srpskog agresora”. Prijedlog je
prihvaćen istoga dana ali s poru kom da je potrebno “postići i politički
sporazum o oživotvorenju vašingtonskih dogovora te ponuditi zajednički
prijedlog svjetskim čimbenicima za razrješenje krize u Bosni i Hercegovini i
okupiranih područja Republike Hrvatske”. Narednog dana predsjednik Tuđman
primio je na Bri junima veleposlanika BiH Kasima Trnku gdje su dogovoreni
detalji oko sastanka u Splitu 22. srpnja 1995. na kojem je potpisana
Deklaracija o oživotvore nju sporazuma iz Washingtona i zajedničkoj obrani od
srpske agresije.
Galbraith je upozoren da se Bihaćka enklava može braniti tek
još nekoliko dana. Ne brine ga sudbina tih ljudi koliko ga brine to da bi novih
160.000 izbjeglica bila pljuska vjerodostojnosti naporima UN-a.
Galbraith izvješćuje da osobno “nije potpuno
uvjeren” da će Hrvatska odmah vojno pomoći Bihaću, iako je svjestan što
bi za Hrvatsku značio pad Bihaća. Unatoč svojoj sumnji točno nabraja dvije,
odnosno tri, opcije koje SAD, odnosno međunarodna zajednica mogu poduzeti kao
reakciju na hrvatsku vojnu intervenciju.
Prva je opcija – ne poduze ti ništa. Kako međunarodna
zajednica nije spremna intervenirati da spasi Bihać, “bolje je da ga
spase Hrva ti nego da ga osvoje Srbi”.
Druga je opcija – obećati da će SAD vršiti pritisak na
Srbi ju kako bi priznala Hrvatsku. Sam je svjestan da SAD ne može ništa obećati
Hrvatskoj da ona mirnim putem povrati svoj okupira ni teritorij.
Treća je opcija i za Galbraitha nerealna: prijetiti
Hrvatskoj sankcijama ako se upusti u spašavanje UN zaštićenih zona, kada
međunarodna zajednica istovremeno razmatra “nagrade” Miloševiću ako
– bez obzira na genocid u Srebrenici – odustane od potpore bh
Srbima za na pade na UN zaštićena područja.
Nije slučajno predsjednik Tuđman pozvao Galbraitha na večeru
s turskim predsjednikom Demirelom, da ga informira o hrvatskoj vojnoj
intervenciji radi spašavanja Bihaća. On je bio svjestan da će Hrvatska biti
izložena međunarodnim pritiscima i osudi u oba slučaja: i ako poduzme vojnu
operaciju i ako ne poduzme ništa za spas Bihaća. Zbog nejedinstva i oprečnih
interesa međunarodnih čimbenika. Za to mu je bila potrebna potpora Turske, koja
je članica NA TO-a, ali i dobar prijatelj i Hrvatske i BiH. Dobio je od
Demirela obećanje i za vojnu i za političku potporu. Za to je bilo potrebno da
i Galbraith i Demirel budu upoznati s poduzetim koracima.
Splitski sporazum, potpisan narednog dana, trebao je potvrdi
ti i vojni i politički dogovor RH i BiH radi zajedničkog vojnog nastupa protiv
agresora i političkog prema međunarodnim čimbenicima. Galbraith sam piše da
Hrvatska ima “obvezu i prema međunarodnom pravu da spriječi napade sa
svojeg teritorija na teritorij susjedne BiH države”. Unatoč tome već
drugog dana Oluje međunarodna zajednica je nametnula sankcije Hrvatskoj,
odnosno EU je suspendirala sve pregovore s Hrvatskom – otpalo je
potpisivanje Sporazuma o suradnji i Phare program.
Galbraithovo izvješće od 22. srpnja 1995. samo je još jedan
u nizu dokaza da se na tlu RH i BiH vodio jedan rat protiv samostalnosti i
teritorijalne cjelovitosti i RH i BiH; da međunarodna zajednica nije poduzela
odlučne korake da odgovori na 8.000 likvidiranih civila u Srebrenici; da je
hrvatska službena politika činila sve da dobije potporu međunarodne zajednice
kako bi se spriječili napadi na UN zaštićena područja u BiH, i primorali
pobunjeni Srbi na mirnu reintegraciju hrvatskih okupiranih teritorija.
Splitski sporazum bio je konačni pristanak Izetbegovića na
vojni sporazum s RH, pa su vojne operacije Ljeto ’95 i Oluja bile jedini
konkretni odgovor na srpske napade na UN zaštićena područja. Vojno-redarstvena
operacija Oluja oslobodila je 10.400 četvornih kilometara hrvatskog okupiranog
teritorija, ali je spasila i 180.000 ljudi u bihaćkoj enklavi od progona i
masakra. Takvo rješenje očito nije bilo u interesu određenih međunarodnih
čimbenika, pa su već drugog da na Oluje počele optužbe na račun Republike
Hrvatske. Hrvatski generali u Haagu i danas plaćaju cijenu tog razmimoilaženja
i različitih interesa međunarodnih čimbenika. Optužbama u Haagu prikriva se
suodgovornost međunarodnih čimbenika, u najma nju ruku, za nečinjenje kako to
svjedoči i Peter Galbraithovo izvješće State Departmentu.
Uz tekst prof.
Tuđmana dana su i četiri dokumenta za koja vjerujem da Vam mogu također biti
posebno važna u pokretanju postupka za Nobelovu nagradu:
1.Dopis Ambasade
Republike BiH Uredu predsjednika RH, 18. 7. 1995.
2.Dopis Ureda predsjednika
RH Ambasadi Republike BiH, 18. 7. 1995.
3.Pismo načelnika
Bihaća predsjedniku RH dr. F. Tuđmanu i predsjedniku
Sabora RH N.
Mihanoviću, 21. 7. 1995.
4.Pismo načelnika
Bihaća predsjedniku RH dr. F. Tuđmanu i predsjedniku
Sabora RH N. Mihanoviću,
21. 7. 1995. – prijepis.
S poštovanjem,
akademik Josip Pečarić
19. 07. 2012.
Primjedbe