RAZGOVOR SA ŽELJKOM BEBEKOM
3 |
Željko Bebek: "Da, ponovno okupljanje Bijelog dugmeta 2007. bila je ideja da se promovira nostalgija za bivšim vremenima"
Ove ste godine jedan od izvođača u Čavoglavama na proslavi Oluje. Kako je došlo do toga?
Ovo je prvi put da sam pozvan. Marko
(op.a. Thompson) me pozvao kad smo bili gosti na promociji novog albuma
Mate Bulića. Nisam nikada bio u Čavoglavama, ali to ne znači da ljudi iz
moga okruženja nisu bili tamo, dapače, uvijek sam pratio što se dolje
događa, uvijek sam bio ponosan na one koji tamo nastupaju, a posebno na
one koji tamo dolaze proslaviti taj toliko značajan dan u hrvatskoj
povijesti.
Što za Vas znači Oluja?
Najveći događaj koji se dogodio u hrvatskoj povijesti
.
Oluja je bila potpis na sve što je učinjeno za osamostaljenje i
uspostavljanje neovisne hrvatske države. Oluja je akcija s kojom smo
napokon dobili Hrvatsku, bez obzira na to što nas je svijet priznao i
prije, još u vrijeme kada je predsjednik Tuđman svojim djelovanjem i
svojim radom sve to osigurao.
Plašite li se reakcija publike nakon nastupa u Čavoglavama?
Sve je to moja publika. Valjda napokon živimo u društvu u kojem svatko ima
pravo na svoje mišljenje, svoje reagiranje, a slaviti Dan Oluje nije nam
samo pravo, nego i obveza svakog Hrvata koji voli svoju domovinu.
Tko je sve Vaša publika?
Moja publika su svi do 77 godina, na
svim kontinentima, u cijeloj Europi i na svim prostorima u regiji, koja
me prati od početka 70-ih godina pa naovamo. Moja publika su svi oni
koji su voljeli sve moje ljubavne pjesme, balade po kojima me i danas
znaju.
Znači da publika i dalje reagira na njih?
To su pjesme koje su svakoga dodirnule, ja sam samo bio glasnogovornik ljubavne poruke svijetu.
Svojom pojavom suprotstavljali smo se etabliranom komunističkom sustavu
Jeste li i danas roker?
Ne mogu ništa drugo ni biti. Rokera ne
određuje samo rock-glazba, rokera određuje i način življenja, način
mišljenja, način odijevanja, pripadnost društvu općenito.
Rokeri su buntovnici, jeste li vi to bili?
Rokeri su uvijek pomalo buntovnici. U
svim društvima ima dobrih razloga za pobunu, a rock'n'roll upravo je ta
perjanica u borbi protiv pojava protiv kojih se možeš pobuniti.
Je li 70-ih godina prošlog stoljeća to buntovništvo bilo izraženije nego danas?
Mislim da je na neki način i bilo
izraženo. Valjda su mladi ljudi, još i prije pojave Bijelog dugmeta
osjećali razlog da kažu drugo mišljenje i stav, osjećali da je
demokracija, koje tada nije bilo, na pragu. Imali smo pravo vjerovati u
to jer smo zemljopisno dio Europe.
Jeste li 70-ih tijekom pjevanja u Bijelom dugmetu na neki način izražavali svoje mišljenje o svemu što se tada događalo?
Neke su pjesme nosile nedvosmislen
sadržaj, neke su imale, uvjetno, dvosmislen sadržaj i na umjetnički
način bile su prihvaćene i shvaćene od publike, bez obzira na to iz kojeg je dijela regije ta publika dolazila.
Znači da je uvijek postojao način kako ukazati na probleme?
Uvijek je postojao način, pa i u to vrijeme, koje osobno smatram nedemokratskim.
Kako je tada bilo svirati s jednim od najpopularnijih bendova u tadašnjoj Jugoslaviji?
S obzirom da sam taj bend zajedno s
Goran Bregovićem i ostalom ekipom stvarao, moj užitak nije bio samo
nastupati, nego uživati u tome što smo stvorili.
Jeste li očekivali takvu popularnost?
Iskreno, mi smo tijekom nekoliko godina
koje su prethodile Bijelom dugmetu imali čvrst plan sa zacrtanim
aktivnostima i svime što bi trebalo dovesti do toga da ćemo postati
vodeći, imati što reći, kao i toliki auditorij koji će nas slušati.
Nismo bili pjesnici poput Boba Dylana, ljudi koji su u demokratskim
društvima mogli ostvariti karijeru na tome da postanu predvodnici jednog
dijela svijeta u borbi protiv pojava u društvu. Živjeli smo u sustavu u
kojem je to bilo nemoguće, ali bilo je dovoljno izaći na pozornicu s
dugom kosom, naušnicom u uhu i visokim petama i time se usprotiviti
svemu što je bilo etablirano u komunističkom društvu do početka 70-ih
godina.
Odlazak 1983.
Jeste li imali problema s održavanjem svirki, odnosno je li bilo zabranjenih koncerata?
Nisu ni oni bili baš tako bedasti da nam zabranama povećavaju popularnost.
Je li bilo pritisaka sa strane za koje javnost nije znala?
Svakako, na određeni način. Bijelo dugme
je u originalnoj inačici postojalo svega godinu dana. Nakon te godine
dečki su morali ići u vojsku, neki su
završavali fakultete, tako da smo svirali u ciklusima od dvije godine i
uvijek s drugim članovima. Bregović je 1977. godine, nakon Hajdučke
česme, nakon što se potvrdio naš status i odnos između nas i publike,
morao na odsluženje vojnog roka. Nakon toga kao okosnica benda ostali
smo Goran i ja, a ostale smo mijenjali po potrebi. Moja posljednja
godina u Bijelom dugmetu, 1983., bila je godina u kojoj je nas pet s
početka cijele priče opet zasviralo zajedno. Nakon toga našao sam razlog
zbog kojeg sam napustio Bijelo dugme i, na svu sreću, nisam umanjio
značaj benda koji smo do tada zaslužili.
Koji je to bio razlog?
Shvatio sam da ne trebam ulaziti u
politikantstvo, posebno sam smatrao da ne treba podržavati preživljenu
ideju, ideju Jugoslavije. Smatrao sam da svi narodi bivše Jugoslavije
imaju pravo na samoodređenje i u okviru toga to je pravo bilo važno da
se ostvari Hrvatima, Srbima i Bošnjacima.
Je li bilo problema kad ste najavili odlazak?
Nije. Goran i ja u tom smo trenutku stali na suprotne strane i on je bio zadovoljan mojim odlaskom.
Čujete li se danas s Bregovićem?
Ne. Mi smo čuli i razgovarali potkraj
2004. u pripremi velikog okupljanja Bijelog dugmeta koje se dogodilo u
lipnju i srpnju 2007. godine, a koje smatram vrlo važnim događajem,
glazbeno gledano najvažnijim događajem koji se dogodio na ovim
prostorima.
Je li to značilo da ste vi i Bregović zakopali ratnu sjekiru?
Na trenutak je to tako bilo. Premda je i
njemu i meni bilo sasvim jasno da smo pomalo licemjerni, da se
smješkamo jedan drugome znajući da se tu zapravo radilo o velikom
biznisu i ideji koja je sigurno stasala vani, a to je da se na prostoru
centara Zagreb-Sarajevo-Beograd ponovno pokuša promovirati nostalgija za
bivšim vremenima.
Dakle Bregović i Vi danas uopće ne komunicirate?
Ne, ali ne zbog različitih političkih
stajališta, nego jednostavno zato što smo potrošili naš odnos u ono
vrijeme kada smo stvarali Bijelo dugme i poziciju na kojoj, de
facto, i on i ja danas živimo. Moram biti iskren i reći da na početku
karijeru nikome nije bila odrednica tko je koje nacionalnosti u bendu.
Sjajno smo se razumjeli kao glazbenici, dobro sam razumio njegov
autorski poriv, kako sam ga razumio tako i interpretirao, doprinio tome
da njegov autorski rad bude oplođen mojim glasom i mojim pristupom, što
je na ovim prostorima glazbeno imalo senzacionalni uspjeh. Dakle ni oni,
ni ja tih prvih deset godina nismo imali namjeru mijenjati svijet i
politički sustav. Voljeli smo malo čačkati, kopkati, malo uštipnuti...
Zaista smo uživali u zabranjenim stvarima, ne do granice da nas netko
sutra zatvori i onemogući u daljnjem radu, ali sigurno gdje god je to
pomalo bilo dopušteno, činili smo to. Moram biti iskren i reći da smo
imali podršku, čak i u krugovima koji su pripadali ondašnjem sustavu
etabliranih kao budući politički rukovodioci. Ne bih ih imenovao, ali
bili su tadašnji predstavnici omladine u forumima sistema za vlast.
Savjetovali su nam da možemo davati svoje mišljenje, posebno nakon '68.,
'71., pa i nakon '74., bez obzira na to koliko je to bilo opasno; bilo
je zgodno nekoga malo glazbeno uštipnuti znajući da nam ne mogu ništa
jer bi nas time pravili junacima.
Moj život u Sarajevu
Je li se tada moglo i zaraditi?
Iskreno, jest. Ne bismo se mi ničim ovim
mogli baviti da nismo zarađivali, da smo bili osuđeni na kafić i
preživljavanje od prvog do prvog, od sezone do sezone. Nikada se ne bi
razvile ni te pjesme, ni stavovi, niti bismo odrasli kao zreli ljudi u
maloj višoj sferi iz koje se bolje vidi.
Bogatstvo koje danas ima Goran Bregović nemjerljivo je u usporedbi s ostalima koji su bili dio Bijelog dugmeta?
Nitko nije loše prošao, a razlika u
standardu očita je jer Goran je ipak autor i sigurno je bio najmudriji
od nas sviju, na vrijeme je znao pogodovati na nekim mjestima koja su ga
za to skupo plaćala.
Znao se snaći?
Tako se na našem području kaže, ali ovaj
put, za Hrvatski list, koji jako cijenim, govorim otvorenije pa zato
kažem da je znao pogodovati na nekim mjestima ili se odlučivao na to da nije zgorega pogodovati da bi zaradio.
Kad već govorimo o pogodovanjima, koliko se danas taj odnos prema glazbi promijenio u Hrvatskoj?
Globalno gledano, sve je drukčije nego
što je nekada bilo, kao što se i cijeli svijet globalizirao i u svim se
društvima pojavom interneta sve promijenilo. To se odrazilo na sve vrste
umjetnosti, u glazbi pogotovo. Danas u studiju za gosta možete imati
Carlosa Santanu, kojeg ne ćete nikada vidjeti ni upoznati, mejlom mu
pošaljete snimak u Los Angeles, on to otpjeva u svom studiju i vrati
mejlom, a sve se događa u realnom vremenu. Nekada, da bi snimao u boljim
uvjetima, morao si imati sponzora koji će ti platiti put u London, biti
u hotelu mjesec dana i naći specijalne ljudi koji će raditi na tome.
Ovo pričam iz iskustva s Bijelim dugmetom. Danas je sve to ostvarivo u
svakom podrumu u Zagrebu.
Je li Vam pomalo krivo što više ne funkcionira Bijelo dugme?
Nije. Ako je postojala neka zadaća koju
glazbenik mora ispuniti u svom životu u odnosu na glazbu i u odnosu na
glazbene konzumente, mislim da je Bijelo dugme tu zadaću odlično uradilo
i na kraju krajeva ta 2005. godina bila je dokaz da su (a svatko tko je
imalo realan i tko nije lokalpatriotski zadojen, to će priznati) mame,
tate, kćeri, sinovi, bake i djedovi skloni Bijelom dugmetu.
Iz Sarajeva ste. Koliko je danas život u tom gradu drukčiji nego prije, odnosno koliko se promijenio odnos prema Hrvatima u BiH?
Studirao sam pravo, 1968. bio sam s
kolegama s fakulteta na ulici, imali smo razloga te revolucionarne
godine nešto reći, to su bile prve demonstracije... Iz njih nosim
relativno loš i gorak okus u ustima zato što su nam se vrlo brzo
priključili huligani koji su razbijali prozore i izloge i zbog njih je
cijela stvar zaustavljena. Siguran sam da su huligane poslali oni koji
su željeli da nas zaustave. Tri godine nakon toga dogodilo se Hrvatsko
proljeće, osjećalo se to i u Sarajevu, ali osobno nemam nikakva
traumatična sjećanja iz tog perioda. Slobodno sam kupovao Hrvatski
tjednik, čitao ga i s oduševljenjem pratio intelektualce koji su pisali.
Mogu reći da je sve bilo dobro dok se nije dogodio kraj Hrvatskoga
proljeća, onda je najbolje bilo uzeti gitaru u ruke, otići s faksa i
svirati. Htio bih reći da ja kao Hrvat zaista nikada u Sarajevu nisam
osjećao da netko ima nešto protiv mene, ni u gimnaziji, ni na faksu, ni u
bendu, čak mislim da su se ljudi tamo odučili pitati tko je što. Znao
sam tko u mom bližem susjedstvu slavi Vaskrs, tko Bajram, a tko Uskrs.
Međusobno smo se poštivali i jedni drugima čestitali vjerske praznike.
Možda zbog toga što sam pozicioniran malo drukčije nego ostali, odnosno
znaju me preko glazbe, ali mene i danas pozdravljaju u Sarajevu, i dalje
me gledaju kao Željka Bebeka kojeg vole slušati. I dalje s užitkom
hodam Baščaršijom i pozdravljam se sa svojim ljudima. Znam da u Sarajevu
ima mnogo akcija u kojima su Hrvati vrlo priznati, imamo tamo Franju
Topića i Napredak, koji imaju akcije koje podržava cijeli grad. Čak su mu predlagali da bude gradonačelnik jer mu se vjeruje, jer se vjeruje hrvatskoj ideji.
Zasluženi pad Gorana Bregovića
Jeste li zadovoljni putanjom kojom se razvijala Vaša samostalna karijera nakon Bijelog dugmeta?
Nakon što sam napustio Bijelo dugme,
prepustio sam se organiziranju sebe kao solista. Nekoliko sam godina
istraživao kako to napraviti, hoću li sam biti autor, hoću li zvati
nekoga da mi piše pjesme, osnovati bend. Po isteku vremena, 1989.
godine, imao sam susret sa Zrinkom Tutićem, Đorđem Novkovićem i Nikšom
Bratošem koji mi je kazao da nije Bregović jedini autor čije se pjesme
mogu i trebaju pjevati. Vjerujući njima, napravio sam izvrsnu suradnju i
tu je počeo moj novi put. Mislim da sam kao solist potvrdio vrijednosti
koje sam pokazao tijekom deset godina u Bijelom dugmetu, ali novim
izričajem koji se ljudima svidio i koji im se još uvijek sviđa, a za to
imam potvrdu – i dalje putujem po cijelom svijetu.
Je li se publici bilo teško
naviknuti na Željka Bebeka, samostalnog glazbenika ili su Vas i dalje
percipirali kroz prizmu Bijelog dugmeta?
Vrlo teško, jer bez obzira što su
poslije mene u bend došla dva dečka, koji nisu bili s nekim utjecajem i
nisu mogli odrediti put Bijelog dugmeta. Bili su to pjevači koji to rade
kao dobre zanatlije, ali ipak, publika iako zadovoljna pjesmama i
Bregovićem podvalama, tražila je Željka Bebeka. Meni je to donosilo
vjeru u sebe u trenutku kada sam napustio svoj projekt i krenuo
samostalno. Zato sam četiri godine radio na projektu, ušao u studio,
potvrdio se pod svojim imenom i ostvario svoj dječački san – da ću ja
biti netko i nešto, da ću se popeti na pozornicu i pokazati ljudima što
znam, da ću ih povesti u emociji onoliko koliko je moj talent. Imao sam
ja i nemilih događaja u Sarajevu od Olimpijade pa do 1989. godine. Bilo
je mnogo novinara koji su pratili glazbu i koji su mi potpuno okrenuli
leđa. Oni su izabrali stranu i okrenuli se Bregoviću. Izgledalo je kao
da sam bio zabranjen, to se dogodilo zbog toga što je Bregović u svojoj
glavi imao veliki strah da će Bebekov odlazak, koji je on amenovao,
izazvati pad Bijelog dugmeta i onda je bahato uživao u tome što se to nije dogodilo, prodajući novu politike preko 'Lipe cvatu' do 'Pljuni i zapjevaj moja Jugoslavijo'. Godine 1989.
Bregović je malo prekardašio, iako je
bio materijalno osiguran toliko da je mogao riskirati karijeru, ali nije
uživao u tome što publika, ni u Srbiji, ni u Hrvatskoj, ni u Sarajevu,
nije htjela slušati neke njegove pjesme. Nostalgija se pojavila, zadnjih
godina ona se ponovno pokušava nametnuti i oživjeti, ali nositelji
nostalgije ne žive na prostorima bivše Jugoslavije, oni su najčešće
ljudi koji žive daleko od ovih prostora, zaboravljaju da su možda bili i
prisiljeni na to da odu odavde. Kad je Bijelo dugme doživjelo pad,
zadnji je koncert održan u Skopju u Makedoniji, a na svakom koncertu
bili su uklonjeni transparenti na kojima je pisalo 'Vratite nam Bebeka'
jer su svi vjerovali da je glazba koju je pjevao Bebek ona koja ih
zanima, a ne ovo novo što je Bregović radio. To je bio pad Bijelog
dugmeta i zasluženi pad Gorana Bregovića. Iza toga došlo je vrijeme
velikih promjena, pao je Berlinski zid, raspala se Jugoslavija, pojavili
su se novi likovi, i u tim nekim sferama nije se gledalo što sam Hrvat,
i dalje sam bio Željko Bebek koji pjeva pjesme koje oni vole slušati.
Zapravo uspjeli ste u onome što rijetkima pođe za rukom, svojim imenom privući ljude da slušaju sve što pjevate?
Sigurno. Uvijek sam vodio računa o
tekstu koji bih dobio za pjesmu, gledao sam ga s dozom kritike i
odlučivao da neku rečenicu treba transformirati, ne zato što je
pogrešna, nego zato što ne spada u moje viđenje glazbe, odnosno moje
određenje. Odlučio sam biti pjevač koji najbolje pjeva ljubavne balade.
Publika zna da kad sluša moju pjesmu da Bebek ne će s pozornice
poručivati ništa drugo nego 'Vodimo ljubav, a ne rat'.
Jeste li se vodili onom 'što više ljubavnih pjesama, više žena u publici'?
Ako spadaš u većinu koja voli žensko
biće, onda sam nedvosmisleno u toj kategoriji, volim ženska lica.
Inspiracija i muza svemu u mom životu uvijek je bila žena.
Novi album najesen
Vaš rock nazivali su pastirskim
rockom. Bijelo dugme –Thompson, slična glazba, različita tematika. Može
li se povući paralela ili je to nešto sasvim drukčije?
Prije je postojala narodna muzika, šlageri, postojale
su lake note. Kad se pojavio rock'n'roll na ovim prostorima, svirao se
intenzivno 60-ih godina, bio je puka imitacija svega što se pjeva na
Zapadu, samo su se radili prepjevi pa su se aktualni hitovi tijekom noći
prevodili i izvodili u urbanim dijelovima bivše države. Kad se pojavilo
Bijelo dugme, to je bilo slično, ali i različito u odnosu na ono što se
događalo vani jer na određeni način ipak to bilo koketiranje s etno
glazbom. Da bi se potpuno odredilo što se pojavom Bijelog dugmeta
dogodilo u Jugoslaviji, Dražen Vrdoljak pronašao je tu inačicu koja se
zove pastirski rock. Nismo bili etno glazba, ali ni prepisani rock
izvana. Vrtjeli smo mnogo toga što se vani događa kao arsenal kojim smo
prkosili svim normama tadašnjeg društva. Svi stariji sjećaju se da u
školu nisi mogao doći ako nisi bio poviše uha ošišan, kao vojnik,
partizan, a ako si imao dugu kosu, nisi sličio na partizana i nisi
dobrodošao. Mi smo srušili sve to, došli smo na pozornicu dugokosi, s
petama, naušnicom u nosu, suvereno smo vladali pozornicom s koje smo
protjerali narodnjake i laku glazbu.
Danas kad gledate na to razdoblje, slažete li se da je trebalo hrabrosti za sve to?
Na određeni način da. Sve se stvari u životu uspiju ili ne uspiju hrabrošću. Onaj tko nema hrabrosti, nema šanse uspjeti.
Sretan sam što postoji Hrvatski list
Posebno sam sretan što postoji Hrvatski
list. Dovoljno sam zreo čovjek da se sjećam vremena kada je Hrvatski
tjednik bio strašno potreban Hrvatima i Hrvatskoj, mislim da je Hrvatski
list ono što sada treba Hrvatima, ne samo u Hrvatskoj nego gdje god da
žive. Ne može se dogoditi da mi prođe jedan tjedan bez Hrvatskoga lista.
|
Spremate nešto novo?
Spremam novi album. Prije godinu dana
počeo sam suradnju s Branimirom Mihaljevićem. Nekoliko godina uporno sam
tragao za pjesmom, novim suradnicama, svježom krvlju, pokušavam iznova u
ovaj svijet ući sa svojim imenom. U prilog tome ide i plodna suradnja s
Branimirom, pola projekta je završeno, sad ćemo tijekom ljeta na odmor,
nastavak je na jesen i za Božić planiramo biti na tržištu s projektom u
koji čvrsto vjerujem jer su ideje zdrave. Bit će sličan ili isti po
mojoj boji glasa i načinu pjevanja, a različit po tome što će biti mnogo
moderniji od onoga što sam do sada radio. Na albumu se kao tekstopisac
pojavljuje i Fayo, Antonija Šola napravila je dva prekrasna teksta i
uspjela me nagovoriti da i ja mogu pjevati njezine pjesme. Napravili smo
i pjesmu koja će biti dio filma za Pulski filmski festival u srpnju ove
godine. Završili smo i video spot i želim se pohvaliti da je riječ o
prvom 3D spotu, ali i filmu u Hrvatskoj.
Andrea Černivec
Hrvatski list
Hrvatski list
Primjedbe