"DUBOKO SAM UVJEREN DA NI MRAV U BRAZILSKOJ DZUNGLI NE KRENE LIJEVO ILI DESNO BEZ BOŽJEG ZNANJA"
Intervju s Zvonkom Bušićem objavljen je u Hrvatskom slovu
U
životu su me vodile dvije snažne strasti: želja za slobodom, a kako sam
rođen kao Hrvat, onda je to hrvatska sloboda, te želja za spoznajom.
Gospodine
Bušiću, život ste posvetili borbi za hrvatsku slobodu. Danas ste za
veliku većinu Hrvata simbol te hrvatske borbe za slobodu, no za jednu
vrlo glasnu manjinu ste ''terorist''. Nedavno je splitski kolumnist i
književnik Ante Tomić za vas napisao: ''Morate naći nekakvu laž u koju
ćete vjerovati da biste podnijeli narančasti robijaški kombinezon i šest
kvadrata ćelije, ali laž koja je držala Zvonka Bušića, smisao kojim je
on ispunio besmisao svoga mizernog življenja, gotovo je komično
nevjerojatan. Ne viđate zaista svaki dan nekoga tako nesvjesnog sebe i
vlastite važnosti kao što je ovaj nesretnik, koji je tri desetljeća
čamio u američkom pržunu tvrdo uvjeren kako mu je učinjena nepravda
…''Ono što je za Tomića laž, za vas je očito bio cilj vrijedan svake
žrtve. Dugogodišnje robijanje za neki cilj Tomiću je besmisleno, kako
međutim vi gledate na svoja tri desetljeća provedena u zatvoru? Čemu vas
je zatvor naučio?
Filozofsko
je pitanje što je život, što hoćemo, kao ljudi, kao pojedinci i kao
pripadnici zajednice. Na moje shvaćanje života i smisla presudno su
utjecali grčki filozofi, posebno Platon. Roditelji koji su nas rodili,
narod kojem pripadamo, podneblje, biološki i intelektualni potencijal
koji posjedujemo, sve nam je to dano. Nismo za to zaslužni niti krivi.
E, sada s tim nezasluženim darovima i ograničenjima svaki se misleći
pojedinac pita što bi on u životu mogao i trebao postići, što vrijedno
za sebe i druge može učiniti? Svi smo smrtnici, to je neupitna istina i
neizbježna činjenica koju valja ukalkulirati u svako promišljanje
vlastitog života. Stoga je i glavna težnja svakog čovjeka da nadvlada
činjenicu vlastite smrtnosti. Po Platonu, to je moguće postići na dva
načina: kroz djecu, dakle biološko potomstvo, i kroz slavna djela.
Važnost ovog prvog, biološkog načina je da se kroz njega realizira
zajednica, osjećaj pripadnosti, svetost naroda. Što se tiče drugog
načina, Platon navodi Homerov primjer. Kaže, ne znamo je li Homer imao
bioloških potomaka, ali ga se sjećamo kroz njegova djela, na neki ga
način tako prizivamo u život. No djela ima različitih, neka djela koja
se dugo pamte ne pamte se po dobru, nego po zlu. Herostrat je zapalio
Artemidin hram želeći da na taj način sačuva svoje ime za vječnost. Na
neki način uspio je u tome, mi ga se i danas sjećamo, zar ne? Ali je li
to uistinu ''preživljavanje'' koje želi većina ljudi? Mislim da nije.
Mislim, zapravo uvjeren sam da čovjek po svojoj naravi želi služiti
dobru. Ali život je stalna borba i ostati na ispravnom putu nije lako.
Čovjek je često slab, lako se prepušta užicima, boji se napora, udaraca
života, boli, patnje. Međutim, živi li više onaj tko pati ili onaj tko
uživa? To je, po meni, pravo pitanje! Osobno smatram da je križ istinski
život, da, život je patnja i patnja je život! Koliko god želim mladim
generacijama da izbjegnu patnju i tamnu stranu života koju smo mi
stariji imali prilike upoznati u burnim vremenima prošlog stoljeća,
mislim da će tako ostati na neki način uskraćeni ako i oni ne prođu kroz
kušnje. Kierkegaard ispravno zaključuje da je onaj tko nije osjetio
gorčinu života promašio njegov smisao. Dostojevski također drži da su
patnje i stradanja jedini pravi izvor dubokih spoznaja. U tom smislu,
kolikogod se strašnom činila moja kazna, ja sam čovjek sudbini i Bogu
zahvalan što sam je imao priliku doživjeti i nadživjeti. Plodovi mog
teškog životnog puta nemjerljivi su aršinima rutiniranog građanskog
života. U zatvoru sam nadvladao svoje slabosti, strahove, pobijedio
vlastiti ego, a upravo je ego glavni razlog naših nezadovoljstava. Mi
smo ljudi tako slabi, krhki i ranjivi, kako u duhovnom tako i u fizičkom
smislu, u usporedbi s drugim živim bićima čovjek je najslabiji i od
prirode najneopremljeniji za život, a treba mu i najviše vremena da
odraste, dosegne snagu i zrelost. I tada kada smo u naponu snage,
umislimo da smo nešto, zaboravimo svoje ranjive početke, a naročito
zaboravimo da za neko vrijeme opet od nas neće ostati ništa ako se
odreknemo besmrtnosti duše. Zato bi svakom čovjeku dobro došlo da ga
život prizemlji i podsjeti ga njegovu ranjivost, i u toj novoj spoznaji
samoga sebe da pročisti vlastitu dušu te da u svjetlu tih novih spoznaja
ponovo izgradi vlastiti ego jedne druge vrste. Samo oni ljudi koji
prođu ovaj proces spremni su sretno i uistinu slobodno živjeti. Da,
zahvalan sam sudbini za zatvor.
Niste se osvrnuli na Tomićeve opaske?
Dobro, ne poznajem tog Topića …
Tomića!
Ispričavam
se, Tomića. Nisam čitao taj njegov napis, ali rekli su mi neki
poznanici da je nešto pisao o meni. Kažete da je književnik, nisam čitao
njegove knjige pa tako ne mogu ništa o njemu kao piscu reći. Međutim,
poznat mi je taj milje iz kojeg izlaze njegovi uradci. Nevolja je što u
našoj društvenoj javnosti ne postoji dijalog, postoje ušančeni tabori
koji se prepucavaju bez želje da uistinu diskutiraju. Ja sam, recimo,
spreman raspravljati i s tim Tomićem o bilo kojoj temi, ali to u našim
medijima izgleda nije moguće. Šteta, ljudi se ne moraju slagati, ali je
za uravnotežen društveni život zajednice nužno da predstavnici
različitih mišljenja slobodno i neometano raspravljaju, zastupaju svoje
stavove, ali i razmotre protuargumente. No to nije problem samo našeg
društva, nego i širi, globalni problem …Kad taj Tomić iznosi svoje
mišljenje kao konačnu istinu, to je pretenciozno. Svi ljudi na svijetu
su subjektivni,. Nitko nema objektivan uvid. Mi smrtnici možemo se
jedino kroz ljudski dijalog i toleranciju primaknuti objektivnoj istini,
ali nikada je nećemo dosegnuti. Problem je današnjeg svijeta što
moćnici svoju subjektivnu istinu nameću svijetu kao objektivnu snagom
oružja i novca. Zaboravili smo sokratovski dijalog. Doduše, i ja skoro
zaboravih da su i Sokrata na kraju osudili na smrt. Oni koji imaju moć
očito su uvijek zazirali od dijaloga. I da me ne biste krivo shvatili,
ne smatram ja tog Tomića, iz Prološca je, je li, nikakvim moćnikom, ali
da služi moćnicima, odnosno njihovoj ekspozituri u Hrvatskoj, to je
vjerojatno točno.
Gospodine
Bušiću, s vama je u otmici aviona sudjelovala vaša supruga Julie i
ostala vam je odana tijekom svih ovih godina. Koliko vam je ona, ako mi
je dopušteno takvo pitanje, pomogla da preživite sve nedaće i stradanja?
Neizmjerno!
Julie je mom životu dala dimenziju bez koje bi on možda bio sveden samo
na borbu za politički ideal. Veliki su na nju vršeni pritisci da se
distancira od mene, ali Julie je jaka žena, jaka osobnost. Sudac Brumen
bio je sklon Julie, volio ju je kao kćer, smatrao je da je ona na neki
način pod mojom kontrolom, rekao joj je čak da on misli kako bi ona,
kada bih joj ja to naredio, pucala u nedužne ljude. Kad mi je to
pričala, priupitao sam je u šali bi li to uistinu učinila, na što mi je
odgovorila da je nemoguće da ja takvo što tražim od nje, jer to onda ne
bih bio ja, ne bih bio čovjek kojeg je zavoljela. I bila je potpuno u
pravu. Sve što sam poduzimao u svom životu bilo je planirano tako da se
rizik za druge svede na minimum. Zato sam i oteo avion koristeći lažno
oružje i blef. Znao sam da stvari uvijek zbog sitnice mogu krenuti u
krivom smjeru, stoga sam odlučio eliminirati svaku mogućnost da dođe do
krvoprolića. Na žalost, tragedija se dogodila, da tako kažem, na
sporednom kolosijeku cijele akcije. Eksplodirala je bomba za koju sam
dao detaljne upute i koja, da nije bilo grube grješke u postupanju
policije, nikako nije mogla ugroziti ničiji život. I danas o tome često
razmišljam i čini mi se da u cijelom tom slučaju postoji nekoliko
nejasnoća koje bi se mogle shvatiti i kao indicije da se sve to i nije
baš sasvim slučajno dogodilo. No, s druge strane čovjek mora posjedovati
nešto što se zove moralna hrabrost ukoliko se upušta u opasne pothvate.
Da bi posjedovao moralnu hrabrost, čovjek mora vjerovati u svoj ideal,
mora biti vjernik, inače neće biti u stanju preuzeti odgovornost za sebe
i za druge. Nema u meni nikakva fanatizma ni brutalnosti, ali držim da
ima čvrste vjere i moralne hrabrosti. Nastojao sam uvijek čuvati one oko
sebe, zato je otmica i bila vrlo kontrolirana akcija, znao sam da se
putnicima ne može ništa opasno dogoditi, a moji suborci su bili upoznati
s rizikom koji preuzimaju, ali su, kao i ja, čvrsto vjerovali da je
cilj koji želimo postići vrijedan tog rizika. Što se mene osobno tiče,
za svoje ideale sam bio tada kao i danas spreman dati život. Uostalom,
časna smrt te i vodi u život.
Međutim,
što se vašeg pitanja tiče, moram dodati i da mi sudbina nije bila
sklona i podarila mi Julie, ja bih svejedno izdržao sve kušnje. Nikada
nisam posumnjao u svoje ideale iako sam uvijek bio otvoren novim
spoznajama. I kada bih bio potpuno sam, opet ne bih posumnjao jer sam
svjestan one Kranjčevićeve: Mrijeti ti ćeš, kada počneš sam u ideale
svoje sumnjati.
Recite mi kako je uopće došlo do toga da ste napustili studij i emigrirali u Austriju?
Emigrirao
sam 10. lipnja 1967. nakon Deklaracije. Bio sam tada dosta aktivan u
studentskom životu, skupljao sam potpise podrške Deklaraciji među
studentima. Postojale su neke naznake da bih mogao biti uhićen, da budem
iskren nije mi se trunulo u komunističkim zatvorima bezveze. Već tada
sam znao da ako jednom i zaglavim u zatvoru, da ne želim da to bude bez
da sam išta konkretno napravio. U Beču sam se odmah uključio u rad
hrvatske političke emigracije. Bilo je to burno revolucionarno vrijeme,
živjeli smo punim plućima. Tada sam upoznao i Julie. Drugovao sam dosta s
Benjaminom Tolićem, zajedno smo planirali ići u Ameriku, tamo
djelovati.
Kako ste živjeli one godine prije otmice, što vas je nagnalo na taj čin?
Napeto
sam živio tih godina, vrlo napeto. Bio sam u duševnom i umnom stanju
paranoje. Udba nas je pratila i progonila kao zvijeri. Dosta je ljudi
bilo ubijeno, Ševo, Josip Senić …Za Senićevu smrt saznao sam u vlaku iz
novina, a putovao sam upravo na sastanka s njim. Počeo sam shvaćati da
ni ja neću još dugo ako nešto ne poduzmem. S druge strane Udba je stalno
u emigrantske krugove ubacivala razne glasine i dezinformacije
proglašavajući ljude doušnicima i slično. U jednom trenutku takve su
glasine počeli širiti i o meni. Jednostavno, znao sam da nešto moram
poduzeti kako bih skrenuo pozornost svijeta na hrvatsko pitanje. Znao
sam isto tako da ako to ne učinim uskoro, možda neću moći učiniti više
nikada jer će me ubiti ili onemogućiti na drugi način.
Nakon
40-tak burnih i teških godina još se niste umorili, ovih dana objavili
ste skupa s još sedam uglednih ljudi različitih profila Proglas za Dan
državnosti. U tom Proglasu pozivate Hrvate na okupljanje oko tzv. treće
opcije oko Glavnog stožera kojemu ste vi na čelu. Zanimljivo je da ste
na politički angažman uspjeli pridobiti ljude koji su i dosada jasno
iznosili svoje stavove, ali se nisu željeli aktivno uključiti u
politička zbivanja, primjerice Marka Perkovića Thompsona i poznatog
znanstvenika Pavunu, a tu su i političari iz različitih grupacija,
povjesničar Josip Jurčević iz Hrasta, general Sačić, vođa stranke ABH,
demokršćanin Goran Dodig i drugi. Što vas je ponukalo na takvu političku
akciju i kako vidite političku situaciju u Hrvatskoj danas?
Vladajuće
strukture u zadnjih deset godina suodgovorne su za ovakvo stanje,
gospodarsko i političko. Svi predstavnici političke elite toga moraju
biti svjesni, suodgovorni su za ponižavanje i progon branitelja,
urušavanje suvereniteta, prodaju nacionalnog blaga, podijeljenost u
narodu, apatiju, maćehinski odnos prema dijaspori i Hrvatima u Bosni i
Hercegovini … Sustavno se nameće krivnja Hrvatima zato što su se
obranili od agresije, tako se ubija duh u hrvatskom čovjeku i narodu.
Ovo što smo poduzeli tek je povjetarac, koji će se, vjerujem, pretvoriti
u buru koja će rastjerati ovu zagušljivu jugovinu i raspaliti plamen,
onaj legendarni hrvatski plamen u srcima i dušama Hrvata. No prede nama
je još puno posla!
Za kraj, gospodine Bušiću, recite mi smatrate li se vi sretnim čovjekom?
Tim
pitanjem kao da nas vraćate na početak našeg razgovora. Odmah da
odgovorim, da, smatram se sretnim čovjekom. Kao što već rekoh, zahvalan
sam Bogu i sudbini za sve što sam doživio i preživio. U životu su me
vodile dvije snažne strasti: želja za slobodom, a kako sam rođen kao
Hrvat, onda je to hrvatska sloboda, te želja za spoznajom. Uz to sam po
naravi nemiran, pustolovan duh, Hrvatska mi je zapravo dobro došla, ona
mi je pružila dostojan razlog za borbu i životnu pustolovinu. To je kao
da se netko, po prirodi predodređen za alpinista, rodi u podnožju
Himalaja! Onu drugu, kontemplativnu stranu svoga bića zadovoljavao sam
čitanjem i razmišljanjem. Mnoge sam istine našao u knjigama, ali one ne
bi vrijedile ništa da ih vlastitim životom nisam iskušao, potvrdio.
Goethe na jednom mjestu kaže kako, da bismo sebe našli u vječnome, naše
osobno, naš ego mora nestati. Sebe dati jedini je istinski užitak. Ja
sam se davao životu, nisam se žalio, a život mi je bio sklon, nije me
štedio! Thomas Robertson u knjizi ''Human Ecology'' (1947.), koju sam
prvi put čitao u zatvoru, upozorava na središnju tajnu i paradoks
ljudskog života. Ta tajna i paradoks ljudskog života je u tome da je
najnesebičniji onaj pojedinac koji najrevnije traži vlastito spasenje.
Ako ga nađe, on postaje integriran, svjestan i nesebičan, sposoban
uživati u davanju. I svakako, to podrazumijeva vjeru, nema spasenja bez
vjere. Ja sam duboko uvjeren da ni mrav u brazilskoj džungli ne krene
lijevo ili desno bez Božjeg znanja.
HRsvijet
Primjedbe