PREDSJEDNIK SAVJETA HRASTA O NACIONALNOM OBRAZOVNOM KURIKULU
| |
Ponedjeljak, 20. lipnja 2011. |
Razvoj hrvatskog školstva u svjetskom kontekstuKada govorimo o novom programiranju i cjelokupnom postavljanju osnovnog i srednjeg obrazovanja trebamo biti vrlo svjesni da taj zahvat podrazumijeva projekciju stanja svijeta za deset do petnaest godina. U želji dakle da se anticipira svjetski razvoj prije svega je potrebno shvatiti da svijet upravo zalazi u razdoblje velikih promjena. Monopolarni svijet, rođen padom Berlinskog zida, pretvara se u multipolarnu, a ne, kako se očekivalo, u globaliziranu svjetsku strukturu. U novoj strukturi vodeću ulogu, uz SAD i Europu, počinju igrati velike zemlje poput Kine, Indije, Japana i Brazila. Iako je poznati francuski politolog Raymond Aron prorekao takav razvoj događaja 1962 g., još pred samo dvadesetak godina su ga naslućivali samo dalekovidni pojedinci. Danas je to prisutna realnost s kojom se svi svakodnevno susrećemo, makar je mnogi još uvijek ne primjećuju. Ipak, to je svijet u koji će naša djeca ući i u kojem će morati opstati. Prošlo je, dakle, vrijeme kada je Zapad gradio svoju vodeću poziciju na dominaciji nad tokovima znanja, novca, hrane i energije. Prolazi vrijeme kada su "delokalizacijom" zapadne proizvodnje u zemlje jeftine radne snage ostvarene velike zarade, ali ujedno stvorena i nezaposlenost vlastitih srednjih klasa. Tako nastali višak slobodnog vremena popunjavao se hedonizacijom širokih društvenih slojeva, sve u potrazi za nutarnjom političkom stabilnosti zapadnih zemalja. Monopolarni gospodarski model svijeta je neko vrijeme funkcionirao obzirom na visoke profite koje je polučivao. U tom je sklopu stvarano zapadno društvo u kojem svatko optimizira svoje zadovoljstvo i napose u kojem se svatko obrazuje po vlastitom ukusu, no sada se taj model napušta kao neodrživ. Zaista, Zapad se našao usred velike financijske krize koja je nastala zbog duboke neravnoteže između financijsko-trgovačkog i stvaralačko-proizvodnog sektora, odnosno, još dublje, zbog poremećenog sustava vrijednosti. Spomenuti krizni procesi odvijaju se neočekivano brzo. Razlog tome je da su zemlje Istoka, koje su Suočen s takvim razvojem događaja Zapad se u posljednje vrijeme pokušava vratiti svojim izvornim vrijednostima. Marljivi rad, stvaralaštvo i znanje dobivaju na cijeni nasuprot snalaženja kroz markentišku proizvodnju umjetnih potreba. Na Zapadu raste opća politička svijest da je opstanak zapadnih zemalja ugrožen društvenim modelom koji je doveo do krize i traže se nova rješenja. Industrijska proizvodnja se "relokalizira" u zemlje iz kojih je izašla, te se povećavaju izdvajanja za lokalne investicije, razvoj i istraživanja. Otvaraju se pitanja nacionalnog i kulturnog identiteta te civilizacijske integracije pridošle radne snage. Preispituju se školski sustavi kao nosioci zajedničkog fundusa znanja i promotori komunikacije zasnovane na zajednički usvojenom rječniku. Ukratko, nestaje prekomjerno individualizirano obrazovanje. Općoj prirodoslovnoj pismenosti vraća se važno mjesto koje je u posljednja dva, tri stoljeća imala kao temelj civilizacijskog uzleta Zapada i koje ima kao jedan od ključnih generatora njegovog izlaska iz tekuće krize, odnosno uspješnog ulaska u budućnost. Postaje na primjer jasno da se cijeloživotno obrazovanje pojedinaca može graditi, ne na floskulama, nego samo na čvrstim temeljnim znanjima koji uključuju poznavanje osnovnih prirodnih koncepata i zakona. I konačno, postaje sve jasnije da donosioci velikih političkih odluka mogu uspijevati samo ako su sposobni razumjeti svjetska razvojna kretanja utemeljena na prirodnim znanostima. Prije takve u suštini političke odluke teško je reći nešto novog o problemima obrazovanja. Za sada se možemo svesti na ponavljanje godinama govorenog i na čitanje sve brojnijih novinskih izvješća o opadanju svih vrsta srednjoškolskih znanja, kao rezultata obrazovnih politika s kojima se NOK nalazi u izravnom kontinuitetu. akademik Slaven Barišić |
Primjedbe