HRAST O BRODOGRADNJI

Brodogradnja

Za Republiku Hrvatsku brodogradnja je najvažnija industrijska grana i borba za njezin opstanak vrijedna je svakog napora. Unatoč svim nedaćama Domovinskog rata i tranzicije brod je bio i ostao jedini kompletni i prepoznatljivi hrvatski industrijski proizvod na svjetskom tržištu.
No Hrvatska danas nije ni financijski ni gospodarski dovoljno jaka, a nema niti sirovinsku bazu da i nadalje bezglavo podupire brodogradnju kakva je bila do sada okrećući leđa elementarnoj ekonomskoj logici.
Promjene su nužne ali postoji objektivna opasnost da pokušaj riješavanja nagomilanih problema restrukturiranjem odnosno nedovoljno osmišljenom privatizacijom brodogradilišta, dovede do njihovog konačnog uništenja.

U opstanku hrvatskih brodogradilišta i brodograđevne industrije svoju ulogu moraju odigrati i brodogradilišta i država, svatko u svom djelokrugu odgovornosti.

Brodogradilišta mogu i moraju:
- shvatiti da su najuspješnija svjetska brodogradilišta moderna i dobro ustrojena industrijska postrojenja a ne mit i tradicija: neprihvatljiva je traljava organizacija, trajno održavanje prevelikog broja zaposlenih, nepovoljan odnos administrativno-proizvodnog kadra te visoki fiksni troškovi
- beskompromisno se obračunati sa nelogičnostima i malverzacijama u kooperantskim odnosima, koji uz probleme financiranja predstavljaju rak ranu hrvatske brodogradnje- orjentirati se na specijalne brodove sa visokom dodanom vrijednosti po uzoru na npr. Uljanik- zajedničkom suradnjom pokrenuti osnivanje učinkovitog nacionalnog klastera kao sredstva za unaprjeđenje poslovnog procesa i dugoročnu konkurentnost

Budući je brodogradnja industrijska grana od posebnog interesa za cjelokupno hrvatsko društvo i da kao takva ne smije biti pod potpunom kontrolom privatnog kapitala Hrvatska država može i mora:

- odgoditi privatizaciju brodogradilišta dok se o načinu njezina provođenja ne postigne konsenzus sa predstavnicima brodogradilišta, prateće industrije i sindikata
- stimulirati gradnju brodova za domaći pomorski promet: gradnja brzih trajekata za bolje povezivanje hrvatskih otoka i kopna jamči ne samo zaposlenost brodogradilišta već i revitalizaciju otoka- nastaviti intezivnu obnovu flote HRM-a, Policije, Lučkih kapetanija i Obalne straže: ulaganjem u gradnju plovila za te namjene održava se visoka tehnička razina brodogradilišta, znanstveno-istraživačkih ustanova i fakulteta kao i osjećaji ponosa i slavne mornaričke tradicije naših ljudi- potaknuti obnovu flote unutarnje plovidbe kako za sigurnosne i gospodarske tako i za turističke svrhe: s obzirom da gradnja novih brodogradilišta unutarnje plovidbe iziskuje vrijeme, postojeća manja jadranska brodogradilišta mogu u tom prijelaznom periodu odigrati ključnu ulogu u proizvodnji i transferu znanja i tehnologije- inzistirati da se pri gradnji svih brodova državne namjene koristi oprema domaće prateće industrije te poticati poduzetnike koji su spremni ulagati u tu industriju
Hrvatska brodogradnja ima velike šanse i potencijal za uspješnu budućnost. To se odnosi kako na brodove za pomorski promet tako i na mnoga nova područja pomorske tehnike i tehnologije. Taj potencijal nudi priliku za opstanak i rast ne samo velikih brodogradilišta već i poduzeća izravno ili neizravno vezanih uz njih kao i cjelokupnog hrvatskog gospodarstva.
Hrvatski rast – HRAST će znati iskoristiti taj potencijal, na dobrobit našeg naroda i na korist čitave Domovine.
Pero Miloš, B.Sc., Mech.Eng

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

DESET GODINA OD SMRTI FRA VJEKE ĆURIĆA

ZNANJEM ĆEMO, A NE ORUŽJEM, STVARI PROMIJENITI NABOLJE

Večernja molitva vlč. Zlatka Suca