INTERVJU S DR. ČUVALOM KAO DIJAGNOZA STANJA NACIJE
Razgovor s dr. Antom Čuvalom
Dr.
Čuvalo, za početak razgovora zamolio bih Vas da ukratko prokomentirate
rezultate nedavnog referenduma oko pristupanja Hrvatske u EU te općenito
situaciju u zemlji. Ili – da se poslužimo s malo patetike – je li ovo
Hrvatska koju ste sanjali?
Počet ću od kraja Vašeg pitanja, bliže
mi je srcu. Hrvati koji su željeli slobodu i državu svog naroda i za to
se borili, doma i u svijetu, zasigurno su sanjali drugačiju Hrvatsku od
ove koju danas imamo. Ali
imajmo na umo, to je bio ideal, naš san i ljubav... To nam je davalo
poticaj i snagu u radu za domovinu da bi u njoj hrvatski narod i svaki
pojedinac mogao u slobodi živjeti, stvarati, napredovati, doprinositi
boljitku osobnom i drugih ljudi s kojima dijeli ovaj komadić zemlje i
svoj povijesni trenutak. Koliko je samo ljudi za taj hrvatski san dalo
živote i godina zatvora!
Ali, idealna Hrvatska, kao ni jedna
druga država ili društvo, ne postoji niti će ikada postojati. Poznata
nam je ona grčka mudrost koju je Preradović lijepo sročio »Stalna na tom
svijetu samo mijena jest«. I kad bi, recimo, mogli dostići idealnu
točku u životu, u društvu, gospodarstvu... to bi onda bio i kraj onog po
čemu se razlikujemo od svih drugih stvorenja: naša kreativnost bi
stala, ne bi više bili ono što jesmo: Božji partneri.
Da budem konkretniji, znam da je
nemoguće imati idealnu Hrvatsku, ali ipak sam očekivao bolju nego što je
danas. Moglo je i trebalo biti bolje. I kao narod i pojedinci možemo
puno bolje! Imam nekakav čudan osjećaj, kao da je nekom bilo stalo da ne
bude bolje, da dokaže da ne znamo, da ne možemo... Dakle, da je
donedavna propala satrapija bila dobra. Nekima je zasigurno i bila
bolja.
Uz ovo i jedna pričica iz mog američkog
života. Krajem Sedamdesetih bio sam među Hrvatima Los Angelesa i dok sam
se družio s ljudima, nakon moga kraćeg izlaganja, dođe se upoznati
starija gospođa za koju sam znao, ali nisam imao prigode prije susresti.
Bila je to Stana Majić rođena Bilić, rođakinja mog oca. Ona je početkom
20. stoljeća kao djevojčica otišla s obitelji u Kaliforniju. Poluge moćiI
sad mislim da je bilo i ima onih koju su mogli i mogu biti dobri lideri
u ovom narodu, ali povijesna bujica je izbacila na površinu previše
pljeve koja se mota kako vjetrovi pušu, a poluge moći su ostale u starim
strukturama i nikako iskoračiti iz tog guvna na kojem se vitla previše
pljeve i prašineGovorila je engleski kao prava Amerikanka, ali i
hrvatski kao da nikad nije otišla iz rodnog kraja. Obitelj joj je bila
vrlo djelatna u hrvatskoj zajednici. Sin Leo, premda vrlo uspješan
profesionalac, neumorno je radio među Hrvatima, posebice tijekom
Domovinskog rata i poraća. Zašto ovo iznosim? Tijekom druženja s tetom
Stanom, ona me ozbiljno upita: "Sinko moj, vi se za Hrvatsku mučite i
borite. I ja se nadam da će ona jednog dana biti slobodna. Ali, kad to
bude, ima li tko tu državu predvoditi?" A ja tad sa zanosom nabrojim
imena poznatih Proljećara kao dokaz da imamo ljudi od znanja i karaktera
koji mogu stati na čelo države. Češće se sjetim moje tete Stane! Bilo
je to pitanje puno mudrosti i životnog iskustva.
I sad mislim da je bilo i ima onih koju
su mogli i mogu biti dobri lideri u ovom narodu, ali povijesna bujica je
izbacila na površinu previše pljeve koja se mota kako vjetrovi pušu, a poluge moći su ostale u starim strukturama i nikako iskoračiti iz tog guvna na kojem se vitla previše pljeve i prašine.
Ali sad ne smijemo plakati nad
izgubljenim vremenom i današnjim prilikama. Ideal o osobnoj i
zajedničkoj boljoj budućnosti ne smijemo nikad izgubiti iz vida. Svi mi,
posebice mladi, trebamo imati osobni i zajednički ideal i ponos, uvijek
sanjati i stvarati! Ne sjediti i sanjariti, nego imati jasne ciljeve,
zagrnuti rukave i raditi. I kad nemamo stalnog posla ne smije se sjediti
i plakati. Treba djelovati, višestruko djelovati! Jedino tako možemo
stvoriti sebi bolji život, bolje društvo i bolju Hrvatsku.
Što se tiče referenduma i našeg ulaska u
EU, podosta je već rečeno i napisano o mogućoj (ne)legalnosti i
(ne)legitimnosti tog čina, o našoj "jedinoj opciji" (ako je jedina, onda
izbora nije ni bilo), o kampanji jednoumlja i pranja mozgova, o glasnoj
poruci većine koja nije izišla na referendum, itd. Ali sad je to gotov
čin. Iako je to tako, natuknut ću nekoliko misli o tom našem skorom
ulasku u EU.
Međunarodne prilike poslije Prvoga
svjetskog rata, igre tadašnjih moćnika, potpomognuti manjom, ali
utjecajnijom skupinom naše slavofilne i jugofilne elite, izveli su
hrvatski narod iz njegova tisućljetnog kulturnog prostora i odveli na
jednu vrlo trnovitu stranputicu. Pokazalo se da je to bio veoma krvav
"križni put". Krv je počela teći čak i prije nego su naši "napredni
domoljubi" pošli u Beograd prenijeti žrtvu na oltar velikosrpskom idolu
zagrnutom u jugoslavenski plašt. O Bleiburgu i komunističkom teroru da i ne govorim. A onda Vukovar i sve što on simbolizira!
S propašću jugotvorevine, hrvatski narod
je otpočeo svoj "put doma", povratak samom sebi i svojoj kulturnoj
baštini koja je bila zatajivana i uništavana. Ali taj proces povrataka
je također mukotrpan i složen. Svjedoci smo da su dugotrajna
indoktrinacija i odnarođivanje imali svoje posljedice. To vidimo na
svakom koraku, a najlakše je to zamijetiti u medijima i školstvu. Još
imamo, na primjer, čuvare povijesnih "istina" iz nedavne prošlosti, a na
TV stalno slušamo o "našoj zemlji", "našim krajevima", "našim
građanima" "regiji", a da o sadržaju i ne govorim. Sreća je, hrvatski su
povijesni i kulturni temelji čvrsti, "pisani na stini", i uvijek je
bilo oni koji su čuvali i branili kulturna bogatstva što primismo od
svojih pradjedova. Tu baštinu treba danas u slobodi (nad kojom ipak
netko stalno dežura da je ne bude previše) upoznavati i brižno gajiti, a
ni po koju cijenu prodati, unajmiti, ujarmiti ili utopiti.
Ako želimo biti "doma" u tom našem
novom/starom europskom kulturnom društvu, moramo se osjećati i uistinu
biti ravnopravno s drugima. A da bi bili cijenjeni, moramo mi sami sebe,
to jest svoju baštinu, kulturu, prošlost, državu i narod cijeniti i
voljeti, a ne podcjenjivati, omalovažavati i zatajivati. To se zamjećuje
među našom "elitom", valjda da bi sebe istakli da su napredniji,
kulturniji, globalniji od "neuke mase" i "konzervativnih ognjištara". A
da bi imali pozitivan osjećaj o sebi osobno i svom narodu, moramo biti
dobro ukorijenjeni i definirani. Takve će nas i drugi prihvatiti i
poštivati.
Stariji čitatelji ovih redaka sjetit će
se Otvorenog pisma Petra Šegedina Stipi Šuvaru iz 1987. godine, a
mlađima preporučujem da ga pronađu i pročitaju. Šuvar je tada bio
"sekretar za prosvjetu i kulturu" i zastupao je da se građani štoviše
upisuju kao Jugoslaveni ili anacionalni. "Vi ste po porijeklu (rekoste
mi) Portugalac, a ni seljak niste (rekoste mi također), da bi ste mogli
nositi u sebi taj prezreni kompleks o hrvatskom književnom jeziku. Vas,
tako, nikad nije zanimao problem ljudskog ukorijenjenja, pa tako ni onaj
nacionalnog." Tako
Šegedin drugu Šuvaru. Ali strah me je da među našom "elitom" pa i onom
koja će nas predstavljati i EU ima podosta Šuvarovih sljedbenika, samo
što su vremena drugačija i sad su okrenuti i prema drugoj strani
svijeta, ali ipak ne mogu prekriti Šuvarovski (zlo)duh u kojem su
odgajani.
Više puta nam se prodavala i prodaje
ideja bajoslovnog svijeta s mističnim granicama univerzalizma u kojem
ćemo kao odnarođeni pojedinci biti slobodni, ravnopravni, bezbojni... i
sretni, ali takav svijet ne postoji. Biti istovremeno svjetski i svoj
obogaćuje svakog od nas. Treba imati globalnu i europsku svijest, ali
istovremeno biti dobro ukorijenjen u svoju kulturnu baštinu, te raditi
za dobro svog naroda, svoje države. Ako nećemo mi, tko će drugi!
Jedna usputna zgodica iz mog djelovanja u
Americi. Negdje polovicom sedamdesetih bio sam pozvan od vlade u
Washingtonu na sponzoriranu konferenciju u Clevelandu Stvarna ostavštinaStrah
me je da među našom "elitom" pa i onom koja će nas predstavljati i EU
ima podosta Šuvarovih sljedbenika, samo što su vremena drugačija i sad
su okrenuti i prema drugoj strani svijeta, ali ipak ne mogu prekriti
Šuvarovski (zlo)duh u kojem su odgajanio etničkim susjedstvima u
velikim američkim gradovima. Nakon uvodnih izlaganja bili smo
podijeljeni u radne skupine i ja se nađem s američkim Poljacima,
Talijanima, Ukrajincima... Gotovo su svi bili iz puno većih etnički
skupina nego ja. Nakon jedno pola sata razgovora, analiza i diskusija,
jedan američki Poljak mi onako usput ali glasno reče: gosp. Čuvalo, vas
Hrvata nema koliko nas drugih, ali ste kao sol i papar u hrani. Bez vas
bi hrana bila bljutava. Zahvalio sam mu na tako lijepom komplimentu
Hrvatima. Ali sol ne smije obljutaviti i papar ishlapiti! Zato, u EU i
svagdje u svijetu možemo biti sol i papar, ali samo ako budemo ono što
jesmo! To bih posebice preporučio našim mladim ljudima koji su već
otišli ili jedva čekaju poći tražiti sreću u svijetu. Nemojte sami sjeći
svoje korijene, nego ih stalno dohranjujte i jačajte ma gdje god bili.
Nemojte zaboraviti tko ste i od kud ste. Neka vam Hrvatska bude stalno
boravište, a sve drugo privremeno. Bit ćete sretniji i plodovi će vam
biti bogatiji. To vam govorim iz osobnog iskustva.
Nadalje, mi smo zemlja u tzv.
tranziciji. Tu se obično misli na gospodarstvo - prelazimo iz
socijalističkog u kapitalistički sustav. Ali prije nego se mi budemo
osjećali "doma" u tom novom svijetu koji će nam, naime, donijeti bolju
sreću, naša transformacija mora u prvom redu biti osobna i društvena. Naša transformacijaPrije
nego se mi budemo osjećali "doma" u tom novom svijetu koji će nam,
naime, donijeti bolju sreću, naša transformacija mora u prvom redu biti
osobna i društvena. Svjedoci smo plodova gospodarske "tranzicije", koja
je do sad bila bez one osobne, društvene, nacionalneSvjedoci smo
plodova gospodarske "tranzicije", koja je do sad bila bez one osobne,
društvene, nacionalne. O ovoj temi sam još 1990. objavio članak u
tadašnjoj emigrantskoj Hrvatskoj reviji upozoravajući na probleme koji
nas čekaju i potrebi "druge revolucije". U svezi tog članka dobih pismo i
od jednog dobrog i dragog profesora iz Zagreba koji me, među ostalim,
upita tko će tu "drugu revoluciju" u Hrvatskoj povesti i provesti. Ali
taj proces mora biti odozdo prema gore, od pojedinca, udruga, škole,
medija, Crkve, ustanova... Nitko neće i ne treba to za nas učiniti. Neka
svatko počne od sebe i Hrvatska će biti bolja, neizmjerno bolja za
kratko vrijeme. Bolja i od društva u koje ulazimo. Sve se može ako se
hoće! U ovoj transformaciji naša "elita", umjesto da bude prava elita i
prednjači, postala je glavna kočnica tako potrebnih zdravih promjena.
Mislim da većina onih koji su glasovali protiv ulaska u EU, ili taj dan ostala doma, to je napravila ne zato što bi oni u principu
bili protiv EU, nego se osjećaju nelagodno radi ponižavajućih uvjeta
pod kojima ulazimo u to veliko društvo u kojem podosta stvari nisu baš
jasne, ali možda ponajviše radi (ne)ugleda naše "elite" kojoj je EU
postala novi fetiš. Čovjek više nije siguran rade ili oni nešto
(uključujući i put u EU) iz poslušnosti, iz samoljublja i koristoljublja
ili iz istinskih dobrih namjera.
Pred oko dvije godine vratili
ste se u Hrvatsku. Što Vas je potaknulo na povratak i kako gledate
općenito na perspektivu povratka emigranta i iseljenika natrag u
domovinu?
Zabilježena je jedna stara anegdota među
nekadašnjim poljskim Židovima koja veli da je jedan pobožan muž saopćio
ženi kako je investirao milijun zloti i nada se ovećoj dobiti, ali ga
zabrinjava mogućnost da bi to mogao sve izgubiti. Što ako nam se molitve
usliše i dođe Mesija, govorio je ženi. Sve će propasti! A žena mu
odgovora: Bog će pomoći i Mesija neće još doći!
Među hrvatskim emigrantima se dogodilo nešto slično, samo što u našem slučaju "mesija" je došao. Mesija je došaoHrvatska
je postala samostalna država. Većina Hrvata u svijetu na jednoj strani
radila je i stjecala u novoj domovini, i istovremeno radila i molila za
slobodu rodne grude - dolazi odlučujući trenutak i postavlja se pitanje
kako sačuvati stečenoHrvatska je postala samostalna država.
Većina Hrvata u svijetu na jednoj strani radila je i stjecala u novoj
domovini, i istovremeno radila i molila za slobodu rodne grude. Dolazi
odlučujući trenutak i postavlja se pitanje kako sačuvati stečeno (ne
samo materijalna dobra, nego i djecu, unučad, prijatelje, profesiju,
organiziran život...) i istovremeno sudjelovati u oslobađanju i
izgradnji "obećane zemlje"? Nije to mala dilema.
Neki su se vratili i otišli na
bojišnicu. Drugi su došli i pomagali na druge načine. Neki su se s
obiteljima vratili poslije rata i svojom ušteđevinom koju su donijeli,
primjernim životom, radom i djecom obogaćuju hrvatsko društvo i državu.
Za neke iznimke moglo bi se reći: bilo bi bolje da se nisu vratili. A
većina je ostala tamo gdje ih je životni put doveo.
Ali, dilemu ostanka ili povratka ne bi
trebalo uzeti u nekakvim apsolutnim kategorijama, ili – ili. To se može i
trebalo bi gledati i na drugi način. Čovjek može zagrliti obe domovine,
biti doma i od koristi na obje strane. Važno je htjeti, biti otvoren
prema životu, imati ljubavi, volje i optimizma, a načini kako tu ljubav
za rodnu grudu pretvoriti u djelo uvijek se pronađu. Zapravo, takve
putove ne treba puno ni tražiti, oni se nekako sami otvaraju. Najgore bi
bilo ako se netko vraća iz koristoljublja, jer u tom slučaju neće biti
od koristi ni sebi ni drugima, niti će biti sretan.
Što se tiče povratka općenito, mislim da
je najveći broj ljudi bio spreman vratiti se u prvim godinama državne
samostalnosti i odmah poslije rata. Ali, stvari su se zakomplicirale, ne
samo ratom, nego
nije bilo ni vizije ni volje za organiziran pristup tom tako velikom i
važnom poduhvatu. Bilo je lako pozvati na povratak i pitati zašto se ne
vraćate. Selimo se u drugu kuću pa nam nije lako, a kamo li vratiti se
iz Australije ili Amerike. I danas bi se moglo i trebalo na tom
poraditi, i bilo bi rezultata, ali ne vidim da je to ikome na vlasti i
pri vlasti u planu i programu. Ostaju i dalje samo pojedinačna vraćanja.
Povratak moje obitelji u domovinu bila
je prvenstveno stvar dosljednosti i ljubavi. Supruga Ikica i ja smo
pripadali političkoj emigraciji i povratak u slobodnu domovinu je
oduvijek bio san. Samo je bilo pitanje vremena. Hvala Bogu da smo to
doživjeli. Malo planiranja, malo sreće i život je tekao svojim tokom i
tu smo, sretni smo s našim odlukama. Bilo je i bit će problema, najviše
onih birokratskih. Ali ne bojimo se života, nego se radujemo budućnosti
kroz koju nastojimo ponešto dobra napraviti.
Napomenut ću i ovo. Danas je možda veći
problem kako zadržati da ljudi ne odlaze, nego kako vratiti one koji su
već davno otišli. Kako osigurati poslove mladim ljudima i olakšati im
ostvarivanje svog profesionalnog i obiteljskog života? Ali vidjeli smo u
promidžbi za ulazak u EU, mogućnost odlaska se "prodaje" kao
obećavajuća mogućnost, a ne kao neuspjeh domaćih političara i njihovih
gospodarskih programa. Umjesto da gradimo sebi bolju budućnost, mi ćemo
ju graditi
drugima. Otići će oni najsposobniji. Ta na što je bolonjski proces
visokog obrazovanja usmjeren ako ne na izvoz najboljih!
Programe ostajanja i povratak trebalo bi
usklađivati u radu za bolje sutra, posebice kad se radi o investicijama
iz dijaspore. Ne vidim razloga da nema sustavnog povezivanja naših
mladih stručnjaka u domovini i dijaspori, te njih i mogućih investitora.
To bi bilo svestrano od koristi. Ali, na ovakvim i sličnim mogućnostima
treba poraditi. Neće se ništa samo od sebe dogoditi. Zašto imamo
ministre. Neka počnu "ministrirati" narodu!
Što bi prema Vašem mišljenju
hrvatska država trebala učiniti kako bi potaknula veći povratak
emigranata i iseljenika u Hrvatsku, te s druge strane izgradila što
čvršće veze s dijasporom, koja u ovim vremenima globalizacije može biti
potencijalna hrvatska strateška prednost u političkom, ekonomskom,
diplomatskom, lobističkom i inom smislu?
Povijest odnosa hrvatskih iseljenika i
domovine je vrlo zanimljiva, slojevita i tekla je kroz više faza. Jedan
od glavnih faktora u dinamici naših odnosa bile su države i režimi koji
su vladali ovim narodom. Kako su se režimi mijenjali, tako i odnosi.
Ali, kroz cijelu tu povijest jedno je konstantno: istinska ljubav kod
ogromne većine iseljenika za svoju domovinu, izražena višestrukom
djelatnošću za dobro svog naroda.
Ako te odnose podijelimo u nekoliko
kategorija onda u obzir moraju svakako ući i sljedeće: osobni/privatni i
skupni/kolektivni odnosi, te odnosi s ustanovama i onima na vlasti.
Privatni/pojedinačni odnosi su uvijek bili vrlo prisutni i jaki. Ljudi
su komunicirali sa svojima doma i pomagali koliko su mogli, nekad i više
nego su mogli. Kolektivni odnosi su također uvijek bili prisutni, ali
su često ovisili o višim silama, onima na vlasti. Kako i znamo,
donedavno nismo se smjeli ni družiti s onima vani! Ali ipak bilo je puno
skupnih akcija pomoći za potrebe bilo nekoj župi, bolnici, onima u
nevolji itd. Bilo je također prigodnih masovnijih okupljanja kad bi
došao netko od hrvatskih pjevača, folklornih skupina i slično. Od
ustanova jedino je Crkva imala i ima stabilnu prisutnost među
iseljenicima zadnjih stotinjak i više godina. Sve drugo je bilo i ostalo
šturo, kao na primjer poneko društvo prijatelja Matice hrvatske koje je
nastalo za vrijeme Hrvatskog proljeća, AMAC, Napredak itd. Donedavno se
nije smjelo uspostavljati mostove između nas vani i domovine. Sad, kad
nam nitko nije na putu, ipak nema kakvih čvrstih i stabilnih programa
između hrvatskih institucija i iseljenika. Bilo bi to jako važno, ali da
se to ostvari "netko i negdje" u tim našim ministarstvima i ustanovama
trebao bi shvatiti važnost takvih veza, obostrano korisnih.
Imam s ovim pomalo i iskustva. Naime,
bio sam podosta godina tajnik i zatim predsjednik Udruge za hrvatske
studije/Association for Croatian Studies u Americi, koja okuplja lijep
broj ljudi na raznim sveučilištima i šire. Udruga je utemeljena 1977. i
glavna joj je zadaća organizirati jedan broj panela o Hrvatskoj i
Hrvatima na godišnjem kongresu slavistike u Americi. Za vrijeme
jugorežima nitko od znanstvenika iz domovine nije smio ni blizu nas, mi
smo bili "ustaše". Kad su se vremena promijenila uspostavili smo
privatne odnose sa znanstvenicima u Hrvatskoj i ljudi pronalaze načine i
pomalo dolaze na te skupove. Ali svi su pokušaji propali u nastojanju
uspostavljanja stalnih i stabilnih dogovora s ministarstvima koja bi
trebala biti zainteresirana za ovakve djelatnosti. Jednostavno nitko ne
odgovara na poslane im poruke. Zašto je to tako, Čvrste vezeNajbolniji
odnos dijaspore je onaj s vlastodršcima. O onima do 1990. ne treba ni
govoriti. Ali od tad na ovamo stalno se govori o potrebi stvaranja
čvrstih veza između iseljeništva i domovine, ali konkretnih rezultata
nema. Evo samo nekih od problemajednostavno ne znam.
Najbolniji odnos dijaspore je onaj s
vlastodršcima. O onima do 1990. ne treba ni govoriti. Ali od tad na
ovamo stalno se govori o potrebi stvaranja čvrstih veza između
iseljeništva i domovine, ali konkretnih rezultata nema. Evo samo nekih
od problema.
Stranke s jačim nacionalnim sadržajem,
ili barem se tako predstavljaju, nastojale su iseljeništvo ujarmiti u
svoja kola, a domovinsko straničarenje u dijaspori, posebice u
prekomorskim zemljama, ne ide, niti je poželjno. Iseljenike povezuje
ljubav s domovinom, a ne stranačke lojalnosti. Oni će biti uz one za
koje smatraju da im je boljitak hrvatskog naroda i domovine na srcu, a
ne samoljublje i koristoljublje.
Stranke na ljevici imaju problem s
iseljeništvom jer u glavama mnogih od njih to je još "neprijateljska i
reakcionarna emigracija", koja ne prihvaća "tekovine narodno
oslobodilačke borbe". Premda je pao Berlinski zid, u njihovim glavama
još postoji mentalni zid kojeg oni ne žele ili se boje srušiti. Oni
zapravo još ne znaju kako bi se postavili prema iseljeništvu pa onda
misle da je najbolje taj dio hrvatskog naroda ignorirati. Svima onima
koji se ne mogu osloboditi nedavno propalih ideologija, jednostavno
iseljeništvo ide na živce, a smeta im i duhovno jedinstvo hrvatskog
naroda.
Nadalje, pomalo se proširila i nekakva
anti-iseljenička, pa i anti-povratnička, atmosfera među narodom
općenito. Neka vas tamo! Nemojte vi nama soliti pamet! Mislim da to
dolazi od onih političkih "elita" (i njihovi skutonoša ili možda
nadzornika) koje ne žele one koje ne mogu na neki način kooptirati,
kupiti i držati pod nadzorom. Iseljenici, povratnici i mogući povratnici
su u ogromnoj većini gospodarski neovisni i slobodni ljudi. Naučili su
slobodno misliti, govoriti i raditi. A da ne govorimo o onima koji su
rođeni vani. Moja djeca, na primjer, nisu imali uopće pojma, dok nisu
došla ovamo, što znači biti neslobodan reći što misle ili biti ovisan o
nekakvoj političkoj stranci, nekakvu mjesnom političkom prvaku, u
traženju posla, dozvola, upisu na fakultet... Mi smo sad politički
slobodni, a puno toga još sputava ovo društvo da može istinski slobodno
krenuti naprijed. Dakle, povratnici ili mogući povratnici, koji su
naučeni na široke slobode, individualizam, profesionalizam..., svojim
ponašanjem i očekivanjima smetaju moćnicima koji žele imati sve pod
svojom i stranačkom kontrolom. Ne znam kad će se početi misliti svojom, a
ne stranačkom glavom. Svi znamo što znači jednoumlje bilo koje vrste!
Mislim da vjetrovi današnjeg općeg beznađa i negativizma pušu iz istog pravca. Treba ljude dovesti u neizlazne prilike i onda
je lakše s njima vladati, manipulirati; ovisni su o nečijoj milosti.
Slobodni su, ali ne daj Bože da bi se nezadovoljnici organizirali u
politički pokret koji bi ugrozio vlastodršce i druge moćnike. Ako se
nešto i pokuša, uvijek se nađe načina da se predsusretne svaki pokušaj
organiziranja. Mislim da bi baš između dijaspore, posebice onih kojima
je sudbina domovine još na srcu, i onih koji su na marginama ovog
društva trebalo uspostavljati dijalog i tažiti putove kako pokrenuti
kola naprijed.
Nije da naši moćnici ne znaju
"iskoristiti" dijasporu za dobro domovine i hrvatskog naroda, nego ne
žele da im se ona petlja u poslove. Ono što se ne zna, lako je to
naučiti ako se hoće. Uspješnih, vrlo uspješnih, Hrvata ima u svim
poljima poslovanja i znanosti diljem svijeta. Zamislite samo kolika bi
to bila snaga samo da je to umrežiti i povezati s domovinom!
Na primjer, krajem prošle godine Hrvat,
Petar Puljić, dobio je "Ethnic Business Award" u državi Queensland i
istu nagradu za cijelu Australiju. Svečana dodjela je bila u Sydneyu 7.
studenog 2011. Tu su bili predstavnici vlade, senatori, poslovni
ljudi... Među uzvanicima bio je i Veleposlanik Republike Hrvatske.
Svečani program je emitiran u 32 države. Je li to ikoga u hrvatskim
medijima zanimalo? A ovakvih i sličnih uspjeha ima velik broj, ali nitko
te ljude ne povezuje da bi bili na pomoć i domovini.
Imigrantske zemlje, kao što je
Australija, uspješne ljudi iz etničkih skupina vidi kao gospodarske i
kulturne mostove sa zemljama odakle oni potječu. Tu istu sliku treba
samo okrenuti i svaki poslovni Hrvat, profesionalac, znanstvenik... može
povezivati domovinu sa zemljom u kojoj trenutačno živi. A imamo takvih
ljudi po cijelom svijetu. Zamislite kakav bi to bio potencijal! Ali,
njihovo umrežavanje je moguće jedino ako domovina prepozna te
mogućnosti, želi ih umrežiti i nađe najkraći put do ostvarenja tog
cilja.
Jedan primjer i ideja. Na američkom
katoličkom sveučilištu Duquesne, blizu Pittsburgha, već desetljećima
postoji Duquesne University Tamburitzans, najpoznatiji folkloraši u
Americi. Sveučilište daje stipendije mladićima i djevojkama koji su se
pokazali među najboljima u već postojećim tamburaškim i folklornim
skupinama diljem Amerike. Najviše ih dolazi iz juniorskih tamburaških
skupina Hrvatske bratske zajednice, a u svojim nastupima Duquesne
najviše točaka ima iz hrvatske baštine. Zašto ne bi na sličan način naši
najbolji mladi tamburaši i plesači mogli doći u Lado, studirati u
Zagrebu i po povratku doma mogu biti ambasadori hrvatske kulture. Mnogi
bi bili spremni i platiti da im dijete dođe na takav program u Zagrebu,
nauči hrvatski, upozna domovinu svojih predaka... Ne da to bude samo
radionica folklora, nego da provedu godine studija i možda ostanu u
Hrvatskoj.
Ovih dana bilo je rasprava u Saboru o
Hrvatima izvan Hrvatske. Vidim da se rabi i riječ "briga" za one izvan
državnih granica. To možda važi za neke zemlje, ali za većinu Hrvata u
dijaspori nitko se ne treba brinuti, nego jednostavno s njima surađivati
i uvažavati ih, jer je ovo i njihova domovina za koju su se i oni
borili i radili, te imaju pravo i dužnost za nju
se brinuti. Neka mjesto i uloga hrvatske dijaspore ne bude predmetom
stranačkih nadmudrivanja, nego neka Sabor stvori "odbor zdrava razuma i
plemenitih namjera" koji će sagledati prilike i donijeti prijedloge, i
neka Sabor donese dobre zakone pa idemo na posao.
Također, zanima nas Vaše mišljenje i o tome kako povećati investicije hrvatskih emigranta i iseljenika u Hrvatsku?
Investicije Hrvata iz iseljeništva su
moguće i poželjne, a da bi se to ostvarilo treba u prvom redu poraditi
na problemima koji to usporavaju i osporavaju, od birokracije do
korupcije. Jedan od najbogatijih ljudi u Hrvatskoj i koliko čujem
najbogatiji u današnjoj vladi javno nekoć izjavi u Americi: Zašto bi mi
dali da vi kupujete u Hrvatskoj kad možemo to učiniti mi. Rezultati
pokazuju o kakvim se "kupovinama" kod nas radilo. Nije bio samo jedan
slučaj kad dolazi izvana ponuda u gotovini i veća od one domaćih
moćnika, ali prodaja ide podobnima na temelju šupljih papira. Onaj tko
želi čiste račune u ovakve investicije ne ide. Zato zakone i dosadašnju
praksu treba temeljito mijenjati, posebice birokratska zanovijetanja,
korupciju, radne navike, nerazborite namete, itd.
Veći broj Hrvata bi mogao uložiti u
manja i osrednja poduzetništva. Ovo smatram realnijim od nekakvih
velikih investicija i ovome bi trebalo posvetiti više pozornosti. Ljudi
misle počet će od manje investicije pa ako ide, dobro. A najbrojniji bi
mogli biti investitori u nekretnine, kuće i stanove. Premda to nije
poduzetništvo, ali je čisto prelijevanje novca u hrvatsko gospodarstvo.
Mnogi smo to i napravili, ali bi trebalo poraditi da gotovo svaka
hrvatska obitelj vani ima svoju kuću ili stan i u Hrvatskoj. U prvom
redu što mi kupimo neće kupiti stranci (pa čak i neprijatelji) i
istovremeno to je pomoć hrvatskom gospodarstvu. Svaki njihov dolazak i
boravak u domovini je također dodatni dohodak. Da bi se ovo ostvarilo
treba ljudima pristupiti iskreno i pošteno, pojednostavniti proces
kupnje, porezi trebaju biti razboriti...
Prijateljima, poznanicima i svim drugim
Hrvatima koji se ne namjeravaju vratiti za stalno, preporučujem da u
domovini kupe kuću ili stan radi sebe i potomstva. Kad djeca i unučad
počnu dolaziti u svoj dom u Hrvatskoj (ne kao turisti kod svojih rođaka)
tek onda počinju osjećati da su doma, da je to i njihova domovina. Ovo
govorim iz iskustva moje obitelji.
Kakva je danas percepcija Hrvatske u dijaspori. Idealizirajuća ili realna?
Percepcija bi mogla biti puno bolja. Bilo je puno entuzijazma i idealizma oko ostvarenja samostalnosti i onda smo bili ujedinjeni
tijekom rata, a zatim je nastalo zatišje. Glavni razlozi za to nisu
umor ili činjenica da je netko dijasporu iskoristio za osobnu korist,
nego je na jednoj strani osjećaj namjernog marginaliziranja dijaspore i
na drugoj domovinski negativizam, poslušnost "elite", izručenje
generala, politička korektnost, omalovažavanje samih sebe i svoje
kulturne baštine, prekrivanje komunističkih zlodjela i vladavinu terora
antifašizmom...
Na primjer, mora se pozvati i dobro
platiti nekoga iz svijeta da napravi nekakve analize što je radila i
trošila vlada prije ove. Ili, nedavno smo čitali kako su "svjetski
stručnjaci" bili pozvani i dobro plaćeni napraviti procjenu rada
Hrvatskog instituta za povijest u Zagrebu. Ovakve stvari jednostavno
vrijeđaju zdrav razum. Tim se hoće reći da među Hrvatima u domovini i
diljem svijeta nema tri ili pet sposobnih i poštenih ljudi koji bi takav
posao mogli napraviti.
Ovakve i slične stvari muče dijasporu i
onda ona postaje sve indiferentnija prema domovini. Ima još nade i
trebalo bi poraditi da se stvari mijenjaju što brže i u domovini i među
Hrvatima u svijetu.
Živite na relaciji između
Pašmana i Vašega rodnog Ljubuškog. Kako gledate na trenutni položaj
Hrvata u BiH i što bi prema Vašem mišljenju bilo optimalno rješenje koje
bi Hrvatima u BiH osiguralo stvarnu konstitutivnost i ravnopravnost?
Stariji se sjećaju one priče kad je Tito
pitao Boga kad će u Jugoslaviji riješiti nacionalno pitanje, a Bog
zaplaka. Čini mi se da je slično i sa BiH. Stvari su toliko zamršene da
ih ne bi, što se kaže, ni Bog mogao riješiti, a istovremeno su vrlo
jednostavne. Naime, Dayton je zaustavio jeku topova i istovremeno
napravio totalnu i nepravednu ustavnu zbrku, najblaže rečeno. Da li je
to rađeno slučajno, iz neznanja, planski..., o tom se može diskutirati.
Iz Daytona rodila se današnja BiH puna napetosti, nedorečenosti i
problema. To je bilo i za očekivati, jer na daytonskim temeljima se ne
može graditi ništa stabilno i trajno. Nadalje, na jednoj strani je
velikosrbizam, na drugoj bošnjački unitarizam, a Hrvati su ostali u
procijepu i u tim prilikama jedni među Hrvatima zagovaraju i radi jedno,
a drugi drugo. Oni ne žele ovakvu BiH, nego ravnopravnu u kojoj mogu
biti slobodni i kao pojedinci i kao Hrvati. Ali, nemaju sloge pronaći
minimalno zajedništvo i plan kako do toga doći. Svaka općina pa i selo,
odnosno onih koji ih predvode, gleda kroz svoj "čibuk" i zato su
(pre)često nadigrani i izigrani
Rekoh da je u biti ovo prilično lako
rješiv problem. Ali samo ako ćemo pošteno! Ako se svi slažu da je BiH
sekularna država, sva tri naroda konstitutivna i svi žitelji
ravnopravni, onda pronalaženje pravedne ustavne formule nije baš nerješiv
problem kako nam se to prodaje. To je nemoguće ostvariti na temeljima
koje je Dayton postavio. Sve nadogradnje su samo krpljačina. Ali, zar je
nemoguće, recimo, naći određeni broj normalnih i poštenih ljudi i
vrsnih stručnjaka sa sve tri strane i drugih koji će pronaći najbolja
moguća rješenja? Mislim da je to moguće, ali to treba htjeti. Trebaju
sve karte biti na stolu.
Koliko mogu zaključiti, nije nikome
stalo da se poduzmu pravi koraci i počnu stvari rješavati iz temelja, ni
međunarodnoj zajednici niti domaćoj "eliti". Puno je nekakve glume i
neiskrenosti, igraju se igre, radi nečijih trenutačnih probitaka i
nekakvih dugoročniji i širih mesijanski projekata u nečijim glavama na
račun naroda. Mnogima je najkorisnije da se ovakav "proces" odvija u
nedogled. Dok taj "proces" melje ljudske živote, domaći u mutnome love,
međunarodnjaci imaju dobre plaće i čekaju ih fotelje europske ili u
njihovim državama kao nagrada za "dobro obavljen posao".
Dokle će ići ovako, valjda ni Bog ne
zna! Jedino znam da su Hrvati najmalobrojniji, a izgleda mi i
najnesložniji, i ako se nešto ozbiljnije ne poduzme, slabo nam se piše!
Na Ohio State University u
Columbusu (SAD) doktorirali ste povijesne znanosti. Stoga bih Vas kao
povjesničara zamolio da prokomentirate historiografska kretanja u
Hrvatskoj nakon samostalnosti, posebno glede odnosa prema suvremenoj
povijesti. Kolika se je historiografija oslobodila ideoloških utega iz
vremena Jugoslavije?
Za početak, spomenut ću knjigu pok.
Zvonimira Kulundžića "Tragedija hrvatske historiografije – O
falsifikatorima, birokratima, negatorima itd... itd... hrvatske
povijesti" koja je objelodanjena 1970., u vrijeme Hrvatskog proljeća.
Sam naslov knjige je govorio i govori puno o toj temi. Trebalo bi i
danas nešto slično napisati.
Sve tamo od početka prošlog stoljeća pa
do današnjih vremena hrvatska povijest je nedovoljno istražena i
ispričana, negirana, manipulirana...posebice od kraja Prvog svjetskog
rata, to jest od ulaska u jugo-državu. Tijekom Titova režima nad
hrvatskom historiografijom su "dežurale" dvije ideologije, komunistička i
jugoslavenska, odnosno velikosrpska. Ipak se uvijek našao među
hrvatskim povjesničarima poneko hrabriji i nastojao je rastegnuti
nametnute obruče tih ideologija koliko se dalo i moglo, a "slobodu" su
imali samo ideološki podobni povjesničari.
Vjerujem da je svaka historiografija
odraz i dio vremena kad je stvarana, ali premda su komunistički režim i
jugo-država propali, hrvatska historiografija, bolje reći njezina
"najvidljivija" komponenta je zastala negdje na putu od ne tako davne
prošlosti prema sadašnjosti. Na primjer, ona i dalje komunističkom
verzijom antifašizma prekriva i negira ili baca "ozbiljne sumnje" u
ratna i poratna zlodjela. Umjesto da se istražuju činjenice i okolnosti,
i svemu pristupa s ciljem da se sazna istina, ma kakva god ona bila, i
dalje se o nekim stvarima i ljudima šuti, drugoj strani se vrlo
jednostrano pristupa, ne istomišljenike se nastoji diskreditirati i iz
javnih medija isključiti itd.
Vrlo je znakovita i uočljiva činjenica
da na televiziji gotovo stalno (barem od kako sam se vratio u domovinu)
vidimo i čujemo iste povjesničare. Ne vidim da su oni nešto iznad drugih
po znanju, radu i kvaliteti, ali su "stručnjaci" za sve jer su nečiji
pomazanici. Oni su valjda dežurni policajci koji bdiju nad "ostacima"
Hrvatima uređenog zloduha kojeg do sada nisu uspjeli iz nas istjerati!
Vidim da se poneki pokušavaju igrati s
dekonstrukcijom hrvatske povijesti. Naime oni će osloboditi hrvatsku
povijest mitova prošlosti i iznositi činjenice bez konstruiranih
samoljubnih vrednovanja i mitova. Ali dok to pokušavaju izgrađuju svoje
konstrukcije i mitove, po svom htijenju, mjerilu i trenutačnom
"korektnom" ideološkom viđenju.
Nije problem samo u historiografiji,
nego i u nastavi također. Treba imati dobre ideološke karakteristike da
bi netko mogao predavati povijest, recimo, na Zagrebačkom sveučilištu.
Takvi onda predaju našim mladima i opterećuju ih svojim ideološkom
korektnošću. Ne uče ih misliti, nego slijediti! Evo jednog primjera. Kod
mene ponekad dođu maturanti iz lokalne gimnazije posuditi koju knjigu
radi priprema za maturalni ispit. Zamijetih da imaju i cijelu listu
pripremljenih pitanja koja im služe u tim pripremama. Zanimalo me je
pogledati ta pitanja da bi iz njih vidio što naši srednjoškolci uče.
Prvo što se može zapaziti je da đaci ne moraju misliti, nego samo
"bubati". A drugo, da se ponižavajuće samozatajno uči suvremena hrvatska
povijest. Hrvatska je postala samostalna država kao da je s neba pala.
Ne daj Bože da bi netko pitao đaka tko je bio agresor, o velikosrpskoj
ideologiji, o generalima ili tko je bio Franjo Tuđman. Prešućuju se,
izjednačuju se, negira se... Naravno, radi "dobrih odnosa" u državi i
"regiji". Ali to ne vodi ničemu, tako se mutne vode ne bistre ili liječe
bolne rane i još najmanje nečije zablude koje su i danas ne samo žive,
nego i zimi cvjetaju!
Među hrvatskim domoljubima često
se može čuti mišljenje kako ljudi iz nekadašnjeg jugokomunističkog
sustava danas kontroliraju politiku, ekonomiju, kulturu i medije. Koje
je Vaše mišljenje o toj problematici i je li upravo to razlog što ni dan
danas strahoviti komunistički zločini nisu doživjeli čak ni simboličnu
osudu i moralni prijekor?
Mislim da se tu ne radi o mom ili nekoga drugoga mišljenju, to su činjenice koje su lako uočljive. Ne samo iz jugokomunističkog
sustava, nego tu je i jedan broj onih koji su bili na strani srpske
agresije. Ali kad bi netko te prilike počeo sistematski istraživati ne
bi došao daleko. Pale bi osude sa svih strana. Jedni su dobili državu, a
drugi su zadržali poluge moći i u svoj krug su primili jedan broj po
koristoljublju sličnih sebi.
Ali to se događalo i događa u svim
ovakvim i sličnim prilikama. Tako su brojni feudalaci postali brzo
ljubitelji laissez-faire-a jer su uvidjeli da im to donosi bolju zaradu.
Kolonijalni vlastodršci u Južnoj Americi zadržavaju političku i svaku
drugu moć i postaju nacionalisti.Žrtve komunizmaŠto
se tiče žrtava komunizma, njima se i dalje poigrava politika, oni koji
imaju političku moć. Činjenica da jedan od najljepših trgova u Zagrebu
još nosi ime "voljenog maršala" govori glasno i jasno što se misli o
Jazovkama (a toliko ih ima!), o Lepoglavama, o Stepincu i pobijenim
svećenicima, o pokošenom Hrvatskom proljeću, o pobijenim hrvatskim
emigrantima... Komunisti odjednom postaju ljubitelji liberalne
demokracije i kapitalizma. I kod nas je preobrazba bila takva, plus oni
koji su se vodili logikom kad mogu "oni" zašto ne mogu i ja. Dakle,
strukture moći su ostale u rukama klase koja je i prije vladala. Ali, ta
klasa je danas slobodnija nego pod komunizmom. Tada je iznad njih bila
"partija", koju su oni istovremeno "hranili", od nje živjeli i bili
njezine žrtve. A sad, sve se može jer oni su iznad zakona ili barem su
bili do sada. Nadajmo se boljem!
Što se tiče žrtava komunizma, njima se i
dalje poigrava politika, oni koji imaju političku moć. Činjenica da
jedan od najljepših trgova u Zagrebu još nosi ime "voljenog maršala"
govori glasno i jasno što se misli o Jazovkama (a toliko ih ima!), o
Lepoglavama, o Stepincu i pobijenim svećenicima, o pokošenom Hrvatskom
proljeću, o pobijenim hrvatskim emigrantima... On je ratovao protiv
fašizma, ali se prešućuje da se nije borio za slobodu, demokraciju i
Hrvatsku, nego za Jugoslaviju, komunizam i svoju neograničenu moć, te
radi toga uništio toliko života. Njega i njegov antifašizam se i dalje
slavi. Pa to je u normalnim društvima nepojmljivo. Ovo je zaista
nenormalno!
Usput i jedna kratka natuknica iz
američkog "antifašizma". U jeku hladnog rata nastala je hajka protiv
američkih komunista i njihovih simpatizera, među kojima je bilo i
Hrvata. Ovi "našijaci" su u svoju obranu najviše prizivali svoj
"antifašizam", a ne odanost demokraciji i lojalnost Americi, ili svoj
rad za boljitak sloboda i prava u državi u kojoj žive. "Antifašizam" im
je prekrivao sve grijehe i zablude! Mora da su im tutori bili naši
domaći antifašisti!
Pitanje komunističkih žrtava se tiče i
mene osobno kao i na tisuće drugih Hrvata. Naime, moj otac je kao civil
sa četvero djece i ja "na putu" pošao, kao i mnogi drugi, pred
nadolazećim "osloboditeljima" jer nije znao što ga čeka kao Hrvata i
katolika. Narod je čuo što se događalo u "oslobođenim" selima, pa se
razmišljalo "bolje se skloniti, nego ih čekati". I tako
je krenuo u nepoznato. Jedan tad mlađi susjed ga je vidio kod Maribora u
koloni za starije zarobljenike. Bio je visok gotovo dva metra i nije ga
mogao promašiti. Prošao je Križni put i stigao u zloglasnu mostarsku
Ćelovinu. Znamo da je tu bio jedno vrijeme i zatim "nestao", a lako je
zaključiti kako je "nestao."
Ta riječ "nestao" mnogima od nas je
duboko u mozgu zarezana. Naime, kroz sve godine osnovne škole svako
toliko bi pitali nekakve podatke i kad pitaju za oca, mi kojima su očevi
pobijeni trebali smo reći – "nestao". Kao da nas je napustio ili nekamo
isčeznuo. Da ne bi rekli da su ubijeni, netko je od vladajućih pronašao
za njih prikladnu kvalifikaciju – nestali.
I, nakon toliko godina i propasti režima
koji ih je pobio zar i mi "drugi" nemamo pravo slobodno istražiti što
je bilo s našim očevima, kako su pobijeni, gdje su (ako su) pokopani i
da njihove kosti dostojanstveno pokopamo u obiteljsku grobnicu. Tko i
zašto nam to pravo usporava? Je li samo zato da se prekriju nečiji
zločini ili da se ne bi nečija djeca ili unučad postidjela (zlo)djela
svojih predaka? Nije nama do osvete, nego da se već jednom sazna istina i
da pokopamo svoje mrtve! To će donijeti mir i nama i potomcima onih
koji su ubijali ili naređivali ubijanja. Nažalost, ne samo da se
usporavaju svi pokušaji pronalaska poginulih, nego se i dalje
glorificira i brani one koji su takva zla počinili. Ali, svjetlija
budućnost se može temeljiti samo na istini, nikako na laži!
Kakvu nam budućnost slijedom svega navedenoga predviđate?
Ima jedna stara izreka, "Teško ti ga
ptiću koji kaka u svoje gnijezdo." U hrvatskom gnijezdu puno se toga
nataložilo i umjesto da se gnijezdo čisti, stalno se nađu novi ptići
koji bi htjeli od njega napraviti brlog. Ali ne smijemo dopustiti da se
prljavština i negativizam širi, nego treba oko sebe zračiti i jačati
samopouzdanje, odvažnost, odgovornost, istinoljublje, vjeru... Svatko
treba početi od sebe i bit će nam svima bolje, a ne čekati da nam netko
drugi posprema kuću i organizira život. Zato dajmo se na posao!
Davor Dijanović
Primjedbe