JERZY BUZEK U EU PARLAMENTU
Predsjednik Europskoga parlamenta:
„...odvažno svjedočenje kršćana, prisutno
također i u politici – obilježeno snošljivošću
i otvorenošću prema drugima – jedna je od
najvećih snaga što ih posjedujemo. Ako je
se odreknemo, bit ćemo osuđeni na propadanje europskoga duha...“
„...odvažno svjedočenje kršćana, prisutno
također i u politici – obilježeno snošljivošću
i otvorenošću prema drugima – jedna je od
najvećih snaga što ih posjedujemo. Ako je
se odreknemo, bit ćemo osuđeni na propadanje europskoga duha...“
Izvadak iz obraćanja predsjednika Jerzyja Buzeka na Europskome molitvenome doručku, 1. prosinca 2011.:
„Ne
smijemo nikada zaboraviti kako su oci utemeljitelji ujedinjene Europe
bili djelatni kršćani. To nikako ne smije biti zaboravljeno danas, kada
smo suočeni s čitavim nizom teških izazova. Istovremeno se
postavlja pitanje je li kršćansko naslijeđe još uvijek vrijedno, ili
predstavlja tek još jednu drevnu navadu – hvalevrijednu, ali i
beskorisnu? Dopustite mi biti posve jasnim: odvažno svjedočenje kršćana,
prisutno također i u politici – obilježeno snošljivošću i otvorenošću
prema drugima – jedna je od najvećih snaga što ih posjedujemo. Ako je se
odreknemo, bit ćemo osuđeni na propadanje europskoga duha, dokončano
nacionalizmom i raspršivanjem, kao i na sve veći osjećaj duhovne
praznine – te bolesti svijeta obilježena prekomjernim potrošaštvom.
Spominjanje
Milanskoga edikta* također je vrlo dobro polazište za razmatranje
pitanja autonomije u odnosima Crkve i države. Naglašavam: upotrijebio
sam riječ ''autonomija'', a ne ''odijeljenost''. Stoljećima smo gradili
model u kojemu javne vlasti i Crkvene vlasti svaka sa svoje
strane zadržavaju autonomiju na svome području. Istovremeno postoji i
neophodna potreba za suradnjom između javnih i vjerskih vlasti na mnogim
područjima – jer je ona važna za zajedničku izgradnju pravednoga
društva.
U
tome bi smislu bilo teško ne zapaziti činjenicu kako smo u Europi u
posljednje vrijeme svjedoci vrlo agresivna sekularizma
(posvjetovnjačenja). Nazvao bih to negativnom snošljivošću
(tolerancijom). Za primjer možemo uzeti pitanje raspela na javnim
mjestima. Agresivna, te zapravo netolerantna, manjina, željela bi našu
vjeru zaključati u malenu kutijicu privatnosti. To bi zaista
predstavljalo gaženje poimanja vjerske slobode što je promiče Milanski
edikt.
Povijest
pokazuje kako su prazno mjesto koje je ostalo iza uklonjena križa
redovito zauzimale totalitarne ideologije. Uklanjanje križa nerijetko je
za posljedicu imalo porobljavanje čovjeka, a ne njegovo oslobođenje.
Uvjeren sam kako ne samo da smo u stanju spasiti našu vjeru, već također
kako svojim stavom, mi kršćani ujedno možemo biti sol zemlje i
svjetlost svima.
Uvjeren sam kako ono što sada proživljavamo nije samo kriza javnoga duga – kriza koja je potekla iz SAD nakon sloma Lehman Brothers
– već je posrijedi ujedno i temeljna kriza vrijednostî. Razlog je tome
činjenica što naš materijalni razvoj nije praćen duhovnim razvojem, kao
niti vjerodostojnošću moralnih normi.
Potraga
za vlastitom dobrobiti mora uključivati potragu za vrijednostima!
Ukoliko se bogatimo, potrebna je odgovornost; potreba pobrinuti se za
socijalnu skrb - potreba za jednakošću. Poimanje konkurentnosti,
naposljetku, zahtijeva poimanje pravde. Nisu nam potrebna samo radna
mjesta, već i radna etika. Znademo kako je apostol Pavao sve što se čini
bez ljubavi nazvao "cimbalom što zveči" (Prva poslanica Korinćanima).
Nedostatak vrijednosti može se za Europu pokazati daleko pogibeljnijim od nedostatka kapitala, ili pak političke moći.“
*Milanski je edikt službena objava slobode vjeroispovijesti za kršćane u Rimskome Carstvu, izdan 313. godine poslije Krista.
Primjedbe