Dr.sc.Davor Pavuna poznati hrvatski fizičar za Dnevnik.hr je progovorio o tome zašto misli da Hrvatska ne ide pravim putem u EU.

Davor Pavuna (Dnevnik.hr)

Dr.sc. Davor Pavuna (Dnevnik.hr)

Na savjetovanju o inventuri hrvatskih gospodarskih potencijala, održanom u Zagrebu sudjelovao je hrvatski fizičar sa adresom u Sjedinjenim Državama koji radi i kao savjetnik američkog predsjednika Baracka Obame, dr.sc. Davor Pavuna.

Velika većina hrvatskih političara, kako ste ih jednom nazvali euroasimilatora, slaže se da bi Hrvatska trebala ući u EU. Taj se proces u ovom trenutku čini nezaustavljiv. Što vi mislite o ulasku Hrvatske u EU?

Mi jesmo za Europu i čak smo eurokompatibilni. Imamo određene probleme mi, a imaju ih i oni. Problem u cijeloj priči nije samo ulazak, nego i pitanje kako ući. Nekritička euroasimilacija koju radimo oko 15 godina, a posebno zadnjih godina od kada je Ivo Sanader postao premijer- 'Euroulizivanje', nije dobar način da se pregovara bilo što. Čovjek mora biti samosvjestan i poštivati samoga sebe. Prema tome, mi radimo previše kompromisa i dopuštamo sebi da budemo samo neki dodatak jelima. To stvarno nije dobro za naš narod. Osim toga, naš narod ionako nitko ne pita ništa. Također, naša kompletna politička oligarhijja jednosložna je u tome, a kao što znamo i Crkva se s time slaže. Problem je u tome što smo mi raseljena Hrvatska, oni su počeli asimilirati u Europu, ovu takozvanu avnojsku Hrvatsku koju brani Stjepan Mesić. Međutim, prava Hrvatska je kompletna - planetarna. Ja znam da to političkoj oligarhiji ovdje nije drago. Kad bismo mi tako kompletno zaživjeli u Hrvatskoj sa svim znanjima i talentima, onda bismo bili jaki, a to njima politički nije u interesu, jer tada ne bi bilo korupcije i maknuli bismo ih s vlasti. Zato oni rade euroasimilaciju.

Zašto prema vašem mišljenju nema nijednog javnog glasa u Hrvatskoj protiv ulaska u EU?

Da bi kotirali na političkoj ljestvici, kako u Hrvatskoj, tako i u EU, u situaciji kakva je sada 'morate biti rođeni kao balkanoidi koji se znaju tući po ulicama', smatra dr. Pavuna

Ima glasova protiv ulaska u EU. Na primjer, javna televizija mene nikada ne može pitati nešto politički, ako to i učini, bit će izrezano ili neće biti u programu. Ispituju me samo kao znanstvenika, a ne o političkom radu. Čim kažem nešto politički to se ne objavljuje. Zar nisam ja dovoljan kao kritičar EU, imam kredibilitet i nisam korumpiran.

Vidite li Hrvatsku u EU najkasnije 2012.?

Najiskrenije, bit ću jako iznenađen ako u EU uđemo tako rano. Sadašnja je strategija EU da mi uđemo u Uniju 2017. To je britanska strategija kako bismo ušli zajedno sa Srbima. To je objavio Brian Gallagher na intrenetu prije najmanje pet godina. To je strategija iz Londona i to je jedan od razloga zašto Sanader nije mogao uspjeti u ovoj rundi, zato što su iz Slovenije počele ucjene. Oni svi sve znaju. Ako mi 2012. godine uspijemo ući u Uniju, mijenja li to išta? U ovom trenutku nemamo snagu isisati iz Europe ono što će nam ona pokušati dati. Iz fondova koji su nam na raspolaganju nikada nećemo moći uzeti više od 55 posto, prema tome mi smo euro nespremni. Europa nije loša za nas i mi se moramo naučiti ponašati samosvjesno. Ako smo takvi, ako imamo referendum i želimo ući u Europu, postanemo ponovno planetarna Hrvatska i mi ćemo biti dobar partner. Nedavno je Solana u Izraelu izjavio, gotovo pred Mesićem, da mu je Izrael bolji partner. Vidite, ja bih rekao da trebamo kopirati Izrael, što fali Izraelu. Ima jako loše okruženje, ima neprijateljstva, ali Izrael je u biti dobro postavljena zemlja, kao i Švicarska u kojoj ja imam rezidenciju. Prema tome, ima boljih modela od kojih Hrvatska može učiti, a ne euroasimilacija i slušanje naše političke oligarhije.

Belgijski premijer Herman van Rompuy izabran je za predsjednika EU na izvanrednom summitu. Birali su ga predstavnici zemalja članica, a ne građani kako je to uobičajeno u demokratskom uređenju. Doduše, njegove ovlasti, barem za sada, nisu velike. Možete li komentirati kakvu sliku demokracije pruža EU ovim primjerom?

To je ista priča kakvu smo mi nekad imali s Titom, Chaucheskom... Ja to ne zovem Europska Unija, ja to zovem EUSSSR, Savjet sovjetskih socijalističkih republika Europske Unije. Nemojte miješati Europu sa EUSSSR-om. To je jedna stravična birokratska tvorevina. Tko god je radio u Bruxellesu, reći će vam koliko je to strašno. To je najveća žabokrečina na svijetu. Svi znanstvenici znaju, da ako apliciramo za projekte u EU, da to nema veze s pravom. Posebna je igra kako dobiti novce iz Europe, puno gore nego nekad iz Beograda. I sad će se ta mala Hrvatska ići petljati s tim tipovima. To nisu časni ljudi, ima ih naravno i časnih, ali čovjek koji živi u Bruxellesu i radi za tu jednu glomaznu administraciju, to je opet jedan europski mediokritet i pametan čovjek u to ne ide. To vam je istina o EUSSSR-u. Naši mediji to neće objaviti. To što su oni izabrali nekog predsjednika, to vam je novi euroadministrator. Ja ne bih išao za predsjednika EU, ne bih ni za predsjednika Hrvatske. To je tolika mafija da normalan čovjek u to ne ide. Morate biti rođeni kao ovi nekakvi balkanoidi koji se znaju tući po ulicama, ista vam je stvar s Europom.

Kakvu budućnost predviđate euru, npr. priznati ekonomski stručnjak Slavko Kulić je kazao da je to 'valuta bez duše'?

Euro je momentalno jak i nema nikakvog razloga da ga loše vidim. Valuta ima paralelan život. Slavko Kulić je rekao da imate i četvrtu vlast - monetarnu. Dinamika monetarne vlasti između eura i recimo dolara ili što bude treće je važna i zanimljiva dinamika i igra centara moći. Ja na skorašnjoj skali ne vidim problem u euru, jer je svima u interesu da euro bude kakav već je. Dok se ne pojavi nekakva opcija iz Azije na čemu se aktivno radi, euro će se dosta dobro držati.

Drugi dio intervjua u kojem Pavuna govori o kapitalizmu, besplatnom obrazovanju i svojem iskustvu rada s američkim predsjednikom Obamom možete pročitati na Dnevnik.hr-u u ponedjeljak.

Primjedbe

Popularni postovi